dinsdag 27 september 2011

BERICHTEN VAN HET FRONT



De tentoonstelling “Berichten van het Front” is in een grote hal achter BYTS (zie vorige blog). De tentoonstelling is gemaakt door 6 beeldende kunstenaars die “voornamelijk verbonden zijn door hun houding ten opzichte van de kunst en de sculpturale kwaliteiten van hun werk.”  Ze maken deel uit van het “Nieuw Brabants Front.”  De museumkaart meldt daarover het volgende. “Het is een netwerk van gelijkgezinden, dat waar mogelijk actief is in verschillende samenstellingen en op diverse locaties.... Hun doel is om de verschillende thema’s en beeldtalen van de kunstenaars te verenigen in een totaalinstallatie.” Ze werken samen vanuit een overeengekomen thema of idee. Museumtaal waar we niet veel wijzer van worden. We lezen in het informatieblad voor bezoekers dat het om “een totaal installatie” gaat maar dan wel een waar elke kunstenaar zijn eigen verhaal in scène heeft gezet. Ook lezen we dat de tentoonstelling gezien kan worden als een afspiegeling van de maatschappij met centraal daarin de kunstenaar “die zich verhoudt tot de maatschappelijke realiteit”. Wat is het nu? Een verzameling individuele verhalen of “een totaalinstallatie”. Ik hou het maar op het eerste met de aantekening dat de individuele kunstenaars gelijk gezind zijn. 


Wat zie ik als bezoeker? Bij entree van de zaal een klassiek schildersatelier zoals de burger zich dat voorstelt: rommelig met als blikvanger een onafgewerkt schilderij dat wat belooft te worden (Stan Wannet en Leila Anderson). De titel “Who knows what it is this mysterious sunstance that everyone seems to be worried about identifying?”, geeft geen houvast. De verdere uitleg laat ik voor wat het is. 


Ik loop naar rechts waar ik een hut zie die me doet denken aan wat ik gezien heb in krottenwijken in Derde Wereld landen. Een perfecte nabootsing. Ik lees dat in deze krot, getiteld “Out for dinner”  (Kor Smeenge), een laatste overlevende ‘van God weet wat’ zich probeert staande te houden. In Derde Wereld steden een normaal gezicht, hier in Den Bosch een installatie voor een tentoonstelling. Het is maar hoe je het bekijkt. De Apocalyps bestaat al lang voor miljoenen mensen. De werkelijkheid overtreft de fantasie. 


Dat denk ik ook als ik de installatie “Dodge the Steamroller!!” van Paul Segers bekijk. Het lijkt me een nabootsing van een atelier in een fabriek. Er staat een onduidelijke machine die af en toe indrukwekkend beweegt. Wat die machine doet of maakt wordt niet duidelijk. De nabootsing is goed. Ze roept herinneringen op aan de tijd dat ik als werkstudent in de blikfabriek van Tomassen & Drijver in Oss werkte. Tijdens de nachtdienst stond ik achter de machine die openers op dekseltjes soldeerde. Ik moest om de zoveel tijd openers en deksels bijvullen. Acht uur lang, af en toe onderbroken door een plas of een koffiepauze. De werkelijkheid overtreft de fantasie.  




De installatie van een robotachtige man/vrouw met enkele hoofden die als een invalide in een soort rolstoel achter een tafel een of ander merkwaardig spel zit te spelen, is technisch en beeldend fascinerend. Het is ook een beetje akelig. Is dit ons aller toekomstige lot? Ik lees in de uitleg van het museum dat het een kunstenaar moet verbeelden. Het valt dus mee. Gewone mensen wordt een dergelijk lot gespaard. Het is goed gemaakt. Wie zin heeft om zo maar eens een beetje rond te snuffelen in wat kunstenaars in Brabant en de rest van de wereld ( Het Front heeft leden van Utrecht tot Noorwegen en van China tot Zuid Afrika) bedenken en maken, moet zich zeker aan deze tentoonstelling wagen.

De tentoonstelling loopt nog tot 15 januari 2012

maandag 26 september 2011

BOSCH YOUNG TALENT SHOW


Vorige week was ik in de gelegenheid om twee tentoonstellingen te bezoeken in het “Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch” ( SM’s): de Bosch Young Talent Show  (BYTS) en Berichten van het Front. De toegangsprijs van 6 € is meteen een meevaller. Het museum is gehuisvest in een oud industrieel gebouw, misschien dat het daarom goedkoop is? Geen al te dure inrichting en hier en daar ook niet helemaal perfect maar wat geeft het? Het gaat om de kunst. Hoewel, de entree van het museum zou wat verzorgder kunnen zijn met wat groen of zo. Nu is het te rommelig.

De BYTS is volgens de folder van het museum  het resultaat van een selectie van ruim vijftig kunstenaars uit Europa en de VS door gerenommeerde kunstenaars, zogenaamde scouts. “Het is een uitdagende tentoonstelling van internationaal aanstormend talent onder de dertig jaar.” Grote woorden, maar een museum moet ook wel een beetje van de toren blazen wil het aandacht krijgen. Zeker in de provincie.

Het was wel leuk om te dwalen door de tentoonstelling. Je krijgt een indruk waar jonge kunstenaars mee bezig zijn. En ja, waar zijn die ook al weer mee bezig? Uiteraard met verwondering, het begin van alle kunst. Maar vooral ook het verkennen van de wereld, het materiaal en zichzelf. Misschien dat sommigen van hen ooit uitgroeien tot grote kunstenaars maar dat is nu nog niet te zien. Daarvoor is de presentatie te gefragmenteerd. Dat is het nadeel van dit soort “verzameltentoonstellingen”. Het is van alles en iedereen wat. Je kunt zeggen een ratjetoe maar dan niet onbeleefd bedoeld. Eigenlijk verdient iedere kunstenaar apart aandacht maar dat komt er niet van op zo’n tentoonstelling.

Je ziet veel spontaan werk, uitgewerkte ideetjes, verrassende gezichtspunten en ongebruikelijk technieken.  Veel zijn probeersels. Jonge kunstenaars zijn vooral ook experimentele kunstenaars.

Wat opvalt is dat al die jonge kunstenaars allemaal zo ongeveer op dezelfde manier bezig zijn. Geen klassiek schilder of beeldhouwwerk, ook niet experimenteel. Veel filmpjes, installaties en collages. De originaliteit wordt voorlopig in de experimentele vorm gezocht.  Misschien vervelend om te constateren maar er zit dus ook knutselwerk bij. Is dat erg? Nee, want daar zijn het jonge kunstenaars voor. Hun oeuvre moet nog tot stand komen. De jonge kunstenaar moet net als een goede fles wijn nog rijpen. Dat betekent dat hij zichzelf en zijn wereld nog moet vinden. Een lange zoektocht waarin nog van alles kan gebeuren.

De tentoonstelling duurt nog tot 16 oktober. Zie voor meer informatie www.byts.nl en www.sm-s.nl