dinsdag 24 januari 2012

DE 'KATHOLIEKE' VAN GOGH EN DE 'PROTESTANTSE' MONDRIAAN

Vincent Van Gogh, De aardappeleters, Nuenen 1885, Van Gogh museum Amsterdam
 
We hebben al vastgesteld dat Van Gogh en Mondriaan van dezelfde voorouders stammen, dat op zich is opzienbarend, en dat beiden eenBrabantse toets hebben. De Brabantse toets van Van Gogh kunnen we zien in een aantal schilderijen van hem waarvan de aardappeleters het meest bekend is. Je kunt dat schilderij enigszins beschouwen als een eerbetoon aan het Brabantse boerenleven. Het zou zo maar de Brabantse Nachtwacht kunnen zijn.

Van Gogh heeft het thema van de gezinsmaaltijd niet voor niets gekozen. Men deelt in gezinsverband het eenvoudige eten. Eten delen is het symbool bij uitstek voor solidariteit. De boerin links kijkt onderwijl met een zekere warmte naar haar man rechts van haar terwijl beiden uit dezelfde schaal een aardappel pikken. De boer rechts houdt zijn kom uitnodigend voor aan zijn vrouw terwijl zij bezig is koffie in te schenken, niet alleen voor zichzelf, maar voor allemaal.

Je zou hier het ritueel van de Katholieke mis in kunnen zien. De aardappel en de koffie staan dan voor het brood dat gebroken wordt, de koffie voor de wijn die geschonken wordt. Misschien overdreven maar Van Gogh als domineeszoon moet goed bekend geweest zijn met kerkelijke rituelen. Dus zo gek is het nog niet. Van Gogh is trouwens zijn hele verdere leven lang in alle opzichten trouw gebleven aan het thema van de eenvoud en de solidariteit. Uiteindelijk schilderde hij de schoonheid van het leven in al zijn eenvoud of het nu landschappen of portretten waren.

Piet Mondriaan,Ruitvormige Compositie met 2 lijnen, 1931 Stedelijk Museum Amsterdam

Mondriaan heeft hetzelfde gedaan maar op een abstracter  niveau. Van Gogh en Mondriaan waren immers beiden idealisten die hun leven lang gezocht hebben naar de zin van het leven. Beiden hadden daarbij als vertrekpunt het van thuis meegekregen Protestantse geloof. Beiden vonden uiteindelijk rust in de schilderkunst. Daarin konden ze hun idealisme, hun optimisme en hun levensovertuiging kwijt. Van Gogh is daarom alles behalve een plaatjesschilder en Mondriaan geen schilder van alleen maar vierkantjes en lijnen.

Beiden schilderden vanuit een geestelijke wereld die niet los stond van hun dagelijkse leven. Van Gogh is als kind van zijn tijd dichter bij de figuratieve kunst gebleven om zijn geestelijke leven te verbeelden. Mondriaan als kind van zijn tijd kwam uiteindelijk terecht in de abstracte kunst niet omdat dat mode was geworden maar omdat hij daarmee het beste zijn ideeën, zijn idealen, zijn geestelijke leven kon uitdrukken.

Je zou kunnen zeggen dat Van Gogh meer een Katholieke schilder is met zijn uitbundige vorm- en kleurgebruik als lofprijzing aan de schepping van mens en natuur. Mondriaan daarentegen is als zoon van een onderwijzer met zijn voorkeur voor abstractie, met zijn strakke lijnenspel, zijn primaire kleuren en eenvoudige vormen meer een Protestantse schilder. Daar waar Van Gogh op zijn doeken het eeuwige leven viert met aardse kleuren en vormen, viert Mondriaan datzelfde eeuwige leven met onaardse harmonie en schoonheid. Van Gogh is als een Katholieke kerk met zijn uitbundige rituelen, beelden en schilderijen. Mondriaan is als een Protestantse kerk met zijn nadruk op ruimte en eenvoud.

7 opmerkingen:

  1. @P: een leuke (geprobeerde?) analyse waarvan ik denk dat er wel het één en ander op af te dingen valt : =). Het feit dat de schilders protestant of Katholiek waren of zouden moeten zijn of als zodanig zouden kunnen worden beschouwd lijkt mij geen onderdeel van de kunstbeschouwing van deze schilderijen. Maar als iemand dat wel wil maken vind ik dat ook uitstekend.

    Het enige feitelijke wat ik over je historisch, cultureel-filosofische kunstbeschouwing kan zeggen is dat de boerin links niet naar de man links, maar de man rechts van haar kijkt.

    Verder uit de losse hand dromend lijkt deze mij trouwens de opa en de in de koffie inschenkende vrouw herken ik een opoe en de man met de kom lijkt me de man van de boerin links. De beide echtlieden kijken volgens mij de tot op het bot afgewerkte en vermoeide ouders/schoonoudersbijna onderdanig naar de ogen.

    En zo komen misverstanden in de wereld : -)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk bedacht, ik had dat er allemaal niet achter gezocht, of in gezien...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jack Pastoor
    Uit de brieven van van Gogh en uit getuigenissen over Mondriaan begrijp ik dat levensovertuiging een grote rol speelde in hun opvattingen over hun werk.

    Ik geef jouw analyse van het gezin graag voor de mijne.
    De feitelijke situatie is te achterhalen omdat het een portret is van het Nuenense gezin de Groot wonende aan de Gerwenseweg 4.
    Inderdaad rechts van de vrouw, voor de kijker links.

    @de Stripman

    Mooi dat ik je op andere gedachten heb kunnen brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk artikel ...... heel mooi beschrijven

    BeantwoordenVerwijderen