Een tekening van PETRUS |
vrijdag 23 november 2012
KOFFIE en CO
Kunsten en (Internationale)Politiek
koffie en co; co,
taalonderwijs,
tekening van petrus
donderdag 22 november 2012
REVE
Hoewel Reve een poseur was, was zijn geestelijke zoektocht binnen het Katholicisme een serieuze aangelegenheid. |
Ik was niet van plan het derde deel van de biografie van
Reve ‘De late jaren’ te kopen. Ik vond dat ik wel genoeg van en over hem had
gelezen en genoeg is genoeg. Maar toen ik pas weer eens een keer in een echte
boekhandel was in den Bosch, kon ik de verleiding niet weerstaan. Reve blijft
me fascineren. Als geboren katholiek, je komt er nooit meer vanaf heb ik op de
lagere school geleerd, ben en blijf ik nieuwsgierig waarom hij met zijn
communistische opvoeding nu net katholiek moest worden.
Dat is overigens niet het enige dat me boeit. Hij is een
blijft een stilist van de bovenste plank die haarscherp én agressief kan
formuleren, een zoeker naar inhoud en waarheid en iemand die niet bang is voor
een geestelijk leven ook al grijpt hij –misschien wel daarom juist – naar drank
en seks.
Op bladzijde 67 lees ik zijn eigen kijk op God, diens
menswording en de kruisdood van Christus. ‘Officieel leert de Kerk, dat God,
mens geworden, gestraft heeft willen worden voor de door mensen begane zonden.
Dit is, zeker naar moderne juridische ethiek, rijkelijk absurd. Het is dan ook
de expliciete verkondiging. Wat de leer impliciet, en nooit met ook maar één
tastbaar woord, aanduidt, is dat God, mens geworden maar intussen wel degelijk
nog steeds God, schuld bekent en bereid is boete te doen voor Zijn eigen
fouten, stommiteiten, etc. Uit hoffelijkheid jegens God wordt dat niet vermeld.
Ik kan mij geen grootser en verhevener godsbegrip voorstelen. Het is echter
zeer juist, dat het nergens te lezen staat: dat zou een religieuze onkuisheid
zijn.’ (blz.67)
Ik moet bekennen dat ik nooit op die gedachte gekomen ben.
Volgens mij offerde God zijn zoon op uit liefde voor de mens die hij zelf
geschapen heeft en die hij niet kwijt wil, hoe groot diens zonde, daarom
erfzonde geheten, ook was. God bekent dus geen schuld maar liefde. Volgens mij
sluit deze opvatting aan bij de officiële leer.
Gek dat Reve dat zo niet ziet want liefde en offeren zijn in
zijn werk een centraal thema. In zijn boeken komt regelmatig de seksuele
fantasie voor van het aanbieden (offeren) van broertjes en mooie jongens aan
zijn geliefden die, zo schrijft hij er dan bij, hun wil kunnen doen met hen.
Reve zelf fantaseert dus over offers aan zijn geliefden om zijn geliefden op
die manier aan zich te binden. Waarom komt het dan niet bij hem op dat God
hetzelfde heeft willen doen door zijn Zoon als offer aan te bieden? Een
menslievender Godsbeeld dan dit kan ik mij niet voorstellen.
Misschien dat Reve, die zelf voortdurend door
schuldgevoelens geplaagd werd, de ondertitel van de biografie van Nop Maas is
niet voor niks ‘Kroniek van een schuldig leven’, te zeer in beslag genomen werd
door die schuldgevoelens? Met dat
schuldgevoel staat Reve volgens mij dan weer dichter bij het Protestantse Christendom
dan bij het Roomse Katholicisme. Hoewel bij de Roomsen het schuldgevoel ook
bestaat, we zijn ons leven schuldig aan God, is God vergeeflijk vanwege zijn
liefde voor de mens. De Roomse God is meer een God van Liefde dan van zonde,
schuld en boete. Tenminste zo zie ik het.
Kunsten en (Internationale)Politiek
biografie gerard reve,
christus,
godsbeeld,
mensbeeld,
nop maas
woensdag 21 november 2012
ZEN
Mij valt onmiddellijk het woord ZEN in bij het zien van de
wonderbaarlijk balancerende stenen torentjes op kleine rotsen in zee. Even
later zie ik een man in opperste concentratie bezig aan een nieuw torentje
balancerende stenen. Ik zelf ben bezig aan een eenvoudig zondags fietstochtje
rond het schiereiland Stanley Park in Vancouver. De geconcentreerd werkende man
trekt veel belangstelling. Ik besluit te stoppen en foto’s te maken.
Voorzichtig lopend van de ene rots naar de andere in het
water merk ik dat de stenen torentjes een tegenstrijdige indruk geven. Aan de
ene kant die van kwetsbaarheid. Ik krijg het gevoel dat de gestapelde stenen bij
het minste zuchtje wind onmiddellijk omvallen. Het licht golvende water
verstrekt dat gevoel. Maar tegelijkertijd ervaar ik de torens als stevig. Ze
staan onbeweeglijk als zelfbewuste signalen boven het golvende water. Ze
trotseren het bewegende water. Het lijkt of een geheimzinnige kracht ze bijeen
houdt.
Mijn associatie met ZEN is intuïtief want ik weet er zo goed
als niks van. Een vriend van me heeft lang geleden op zijn Friese landgoed
samen met een andere vriend een zentuin aangelegd. Ik heb daar wel eens een
tijdje in gezeten om te mediteren. Maar ik ben niet getraind in mediteren
tenzij je bidden ook mediteren noemt want dat ken ik nog uit mijn jeugd.
Maar bidden lijkt meer op het herhalen van een mantra. Door
herhaling je hoofd leeg maken om toegankelijk te worden voor jezelf, God of
iets dergelijks. Een soort zoektocht naar het diepste van jezelf of naar die
ander in de persoon van God. Een vergeefse zoektocht als ik Swaab en andere
rationalisten moet geloven. Volgens hen zijn we niet meer dan een ingewikkeld
chemisch netwerk van zenuwen en prikkels opeen gepakt in onze hersenen.
Aan de man kun je zien dat hij uiterst geconcentreerd bezig
is. Elke kei tast hij zorgvuldig met zijn handen af. Hij zoekt naar het
zwaartepunt van de steen en dat vergt concentratie. Vervolgens moet je dan ook
nog het punt vinden waarop de steen kan staan. Een prachtige vorm van samenwerking
van lichaam en geest zoals we dat kennen van ambachtslieden. Vervolgens is het
resultaat van een verbluffende schoonheid. Op de onderste foto raak ik niet
uitgekeken op die schoonheid met die merkwaardige tegenstrijdigheid van fragiel
evenwicht, kwetsbaarheid en stevigheid.
Kunsten en (Internationale)Politiek
rationalisten,
stanley park,
swaab,
vancouver,
zen
dinsdag 20 november 2012
NIVELLERINGSTRUI VAN HANS SPEKMAN
Kunsten en (Internationale)Politiek
hans spekman,
nivelleringstrui,
pvda
zondag 18 november 2012
AAN SYBRAND BUMA
Digitale fotobewerking door PETRUS |
Geachte volksvertegenwoordiger,
Beste Sybrand Buma,
Ik zie en lees dat u dwars gaat liggen bij de
nivelleringsoperatie van Rutte II. U zou tegen zijn omdat de
nivelleringsoperatie de staatsschuld niet verlaagt en niet zorgt voor meer banen.
Daar is veel voor te zeggen want waar zijn werklozen uiteindelijk meer mee
gediend, met nivellering of meer banen? Ik denk het laatste.
Nivellering betekent de onderkant financieel wat optrekken
ten koste van de bovenkant. In principe heb ik daar niks op tegen. De zwakkeren
moeten beschermd worden tegen armoede en grote inkomensverschillen zijn niet
goed voor onze samenleving. Maar dat is grote werkloosheid ook niet. Als gevolg
van de schuldencrisis dreigt de Nederlandse economie nu al te verlammen waardoor
de werkloosheid in een nog rapper tempo begint te stijgen. Te vrezen valt dat
met de komende bezuinigingen dat nog erger zal worden.
Dat is helemaal niet goed voor een samenleving zeker niet
als dat betekent dat jonge mensen die een toekomst willen opbouwen voor langere
tijd aan de kant komen te staan. Dat moeten we als samenleving zoveel mogelijk
proberen te vermijden. Wat mij betreft is werk daarom nu belangrijker dan
nivelleren maar ook belangrijker dan de schuld in een te hoog tempo afbouwen.
Natuurlijk moet onze staatsschuld, een ballast voor de
toekomstige generaties, omlaag en daarmee beheersbaar worden maar dan wel in
een zodanig tempo dat we ondertussen niet ook nog onze samenleving kapot maken.
Hoe doen we dat? Dat wil ik nu eens graag van het CDA horen.
Meer exporteren? Meer investeren door particulieren en
overheid? Lagere arbeidskosten door verlaging van de belastingdruk op met
arbeid verdient loon? Of verkopen we voor enkele jaren meer aardgas? Enfin, ik neem aan dat de CDA fractie
daar ideeën over heeft.
Kunsten en (Internationale)Politiek
cda,
nivelleren,
rutte II,
staatsschuld,
sybrand buma,
werkloosheid
Abonneren op:
Posts (Atom)