Een prent van PETRUS |
zaterdag 8 december 2012
RUTTELAND
Kunsten en (Internationale)Politiek
rutteland
vrijdag 7 december 2012
DE STRAATDRUMMER
Kunsten en (Internationale)Politiek
een schilderij van petrus.,
straatdrummer
woensdag 5 december 2012
DR.STAPELSTEIN
Diederik Stapel. Foto digitaal bewerkt door PETRUS. |
Het is weer eens zo
ver.Volgens Asha ten Broeke (Trouw van 5 december: Stapel heeft
gelijk, een universiteitscultuur maakt de man) is niet Stapel zelf
verantwoordelijk voor zijn stompzinnige gedrag om ten koste van eigen
eerlijkheid en integriteit de boel te belazeren maar de
universiteitscultuur die nu eenmaal topprestaties en publicaties eist.
Het is een aloude variatie op het supermarkt en korte rokjes excuus.
Wie al die consumptie artikelen open en bloot neerzet daagt de mensen
niet tot zelfbeheersing uit maar tot stelen of zoals het ooit
vergoeilijkend werd genoemd 'proletarisch winkelen'. En korte rokjes
vragen om aanranding zo beweren bozige aanranders nogal eens.
Wat is dit voor klets?
Is dit doorgeschoten humanisme van het soort dat er geen slechte
mensen bestaan maar dat de omstandigheden (het systeem) mensen slecht
maakt? En al die mensen dan die in hetzelfde systeem zitten en niet
slecht worden? Wat is daarmee aan de hand? Wat moet ik aan met al die
weterschappers die wel het fatsoen hebben om hun wetenschap eerlijk
en integer te bedrijven? Zijn dat dummies en losers?
Het is lang geleden dat
ik heb gestudeerd aan de universiteit. Ik weet niet of er toen ook al
prestatiedruk was. Ik heb het in ieder geval als student niet
meegemaakt al moest je natuurlijk wel op tijd je tentamens doen en
liefst met een zo hoog mogelijke score maar omdat nu prestatiedruk te
noemen. Wij vonden het normaal.
In die tijd hadden we
de nieuwigheid van werkgroepen die werkstukken moesten maken.
Individueel en niet collectief. Er was echter niets op tegen om van
elkaars werk te leren. Zo leende ik ooit aan een collegastudent een
werkstuk uit om ideeën op te doen voor zijn stuk dat hij spoedig
moest presenteren. Wie schetst mijn verbijstering als ik van de
docent mijn werkstuk met een zware onvoldoende terug krijg omdat ik
het van mijn collega zou hebben over geschreven. Ik keek mijn
collegastudent over de tafel eens goed aan om te zien of hij de
vergissing van de docent recht zou zetten. Dat deed hij dus niet.
Waarom niet? Ik vroeg het hem maar een antwoord bleef uit.
Ik had geen zin om in
een vervelend welles nietses spelletje terecht te komen en liet de
zaak op zijn beloop. Ik zou toch wel afstuderen. Mijn collegastudent
na verloop van tijd ook met daarna meteen een baantje op de
universiteit. Zijn hele doctoraalstudie had hij gewijd aan het zich
inlikken bij docenten door de juiste standpunten
in te nemen.
Het is de enige
universitaire oplichter die ik zelf heb meegemaakt. Was hij zo
vanwege de omstandigheden? Niemand van mijn werkgroep was zo behalve
hij. Waarom? Omdat hij een mooi baantje wilde, omdat hij belangrijk
wilde zijn, omdat hij zichzelf grootste plannen toe dacht voor de
toekomst, omdat hij ijdel was en elk vorm van bescheidenheid miste?
Wie zal het zeggen? Ik heb nooit meer iets met hem te maken willen
hebben.
Kunsten en (Internationale)Politiek
asha ten broeken,
diederik stapel,
universitaire oplichterij,
wetenschappelijke fraude
dinsdag 4 december 2012
APPELMOESMUSEUM
In mijn studententijd kookten we om
beurten avondeten dat we samen opaten aan een grote ronde
keukentafel. Het eten was voor ons doen prima en het was gezellig.
Een van mijn vrienden had de gewoonte om appelmoes te gebruiken als
smaakverdrijver bij eten wat hij niet zo lekker vond, zoals
bijvoorbeeld zuurkool. Zo hoefde hij niet te oefenen in smaak.
Musea die een breed publiek willen
aantrekken gebruiken daar ook en soort appelmoes voor maar dan
in de vorm van modieus vertier in de hoop het publiek
kunstvriendelijk te maken. Laatst zag ik zelfs museumbezoekers
onderuit gezakt liggen schommelen in een zaal met schilderijen. Je
maakt mij niet wijs dat zulke mensen ooit kunstvriendelijk worden.
Kunst kijken vergt net als lezen en muziek luisteren enige
geestelijke oefening. Geestelijke gemakzucht aangemoedigd door
museaal vertier heeft het tegengestelde effect: oppervlakkigheid,
verveling en snobisme.
Het beste is om van jongs af aan te
leren dat geestelijke inspanning vooraf gaat aan het echte genieten
van een roman, muziekstuk of schilderij. Als kind gingen we elke week
naar de bibliotheek. Daar mochten we twee leesboeken uitzoeken en
minstens een studieboek. Zonder studieboek ook geen leesboek.
Zodoende heb ik niet alleen spannende jongensboeken gelezen als Pim
Pandoer en Arendsoog maar ook over het leven van grote uitvinders als
Ford en Bell, over zeevaarders en allerlei verre landen en volkeren.
Musea zijn voor mij net als
bibliotheken waar schoonheid, spanning en geestelijke inspanning
samengaan. Elk museumbezoek is weer een leermoment om het eens in
moderne vaktaal te zeggen. Op die manier hou je je brein wakker en
alert in plaats van het te laten weg suffen in een museale schommel.
Opvoeders met een beetje pit in hun eigen brein weten dat het zo
werkt en niet met lieve koekjes. Niks komt je aanwaaien in het leven,
ook de kunst niet. Dat vergt geestelijke inspanningen en dat moet je
als ouders, onderwijzers en leraren dan ook durven eisen van kinderen
en leerlingen. Als ze dat niet willen ook prima. We leven in een
vrij land maar dan moeten ze later ook niet zaniken dat ze er niks
van snappen.
Kunsten en (Internationale)Politiek
arendsoog,
bibliotheek,
museum,
pim pandoer
maandag 3 december 2012
VEILING DECEMBER
PETRUS, Nationale Koffiepot tevens Koningin der Nederlanden,
Acryl en potlood op porselein (hoogte 40 cm)
Wie durft eens wat anders in huis te
halen? Het is bovendien een unicum. In de hele wereld bestaat er maar
een van. Het is dan ook naar een heel eigen idee ontworpen en dan ook
nog met de hand beschilderd. Dat alles tezamen -unica, eigen ontwerp
en hand beschilderd - kun je tegenwoordig met die enorme
massaproductie in China en omgeving van weinig dingen meer zeggen.
Dat alles voor een (te) lage prijs maar daarover zeuren we niet.
Abonneren op:
Posts (Atom)