zaterdag 19 januari 2013

MR. HIGGS - BOSON MEETS MR. DREAMLINER


Mr.Higgs - Boson says: "Dear Mr. Dreamliner what is happening to you?"

Mr. Dreamliner answers: "Dear Mr. Higgs - Boson I lost my dreams."

Mr. Higgs - Boson: "Your dreams Mr. Dreamliner? What kind of dreams?"

Mr. Dreamliner: "I dreamed of a white Christmas Mr. Higgs - Boson."

Mr.Higgs - Boson: "May be your dream comes back Mr. Dreamliner?"

Mr. Dreamliner: "I hope so, I hope so Mr. Higgs - Boson. Wish you a nice trip."

Mr. Higgs - Boson: "Thanks Mr. Dreamliner. Wish you all the same and be careful."

donderdag 17 januari 2013

PERVERSE WONINGMARKT

Vlaanderen (foto PETRUS)

Hoe kan het dat buurland België, dat gezellige landje van bierdrinkers en zachte praters, een normale gezonde woningmarkt heeft en dat de huizenprijzen in het oh zo degelijke want calvinistische zakenland Nederland de pan uitrezen? Sinds ik in België woonde en aldaar een huis gekocht had, stelde ik mij die vraag. Was het de hypotheekaftrek die de Nederlandse prijzen de hoogte injoeg? Het zou kunnen want in België mag je slechts op beperkte schaal je aflossing van het geleende kapitaal als aftrekpost op je belastingformulier invullen. Jawel, beperkt en niet ongeneerd tot het grootst mogelijke bedrag zoals in Nederland de gewoonte was geworden.

En niet de rente is de aftrekpost maar de aflossing. Dat betekent een aanmoediging om ook daadwerkelijk af te lossen. In Nederland het omgekeerde, daar loste je zo weinig mogelijk af om de rente aftrek zo hoog mogelijk te houden. Anders was je toch een dief van je portemonnee zeiden de bankiers, de makelaars, de bemiddelaars en allerlei andere financiers die er belang hebben om jou als koper zo lang mogelijk vast te houden aan het rentetouwtje. Zo werd je geen dief maar een slaaf van je portemonnee!

Vlaanderen (foto PETRUS)
Of waren het de krankzinnige hypotheekvarianten die dank zij de inventiviteit van de Nederlandse banken en financiers de hemel op aarde beloofden mits de koper maar als slaaf aan het rentetouwtje zou blijven bungelen? Alle risico's waren daarbij toegelaten. Aflossingsvrije hypotheken, spaarhypotheken op basis van beleggingen enz. De gedachte hierachter was telkens weer hoe maken we elkaar rijker met uiteraard de banken en financiers uiteindelijk als de grote winnaars. Hoe pervers kun je omgaan met iets wat zo bepalend is voor jouw levenskwaliteit of die van je gezin? In België kun je kiezen uit 2 hypotheken, een lineaire of een annuïtietenhypotheek met lange termijn aflossing. Geen tophypotheek en wel een aanbetaling met eigen geld vandaar speciale spaarrekeningen voor toekomstige huizenkopers.

De Nederlandse bestuurders kregen al net zulke grote dollartekens in hun ogen als de bankiers, de financiers, de makelaars, de bemiddelaars, de projectontwikkelaars en uiteindelijk de kopers die dachten dat hun huis als vanzelf een paleisje zou worden zodat ze het straks voor een paleis zouden kunnen omruilen. Over die bestuurders moeten we het ook nog hebben want die speelden uit naam van de gemeenschap het spel fanatiek mee.

Vlaanderen (foto PETRUS)
Werkten gemeentebesturen mee om de huizen goedkoop te houden door de grondprijzen laag te houden zoals de Belgische lokale overheid over het algemeen doet zodat gewone mensen hun eigen desnoods lelijke huis kunnen bouwen? Nee, nee en nog eens nee. In het kader van grootse daden voor de gemeenschap voerden ze de prijzen op samen met de projectontwikkelaars en de bouwondernemingen die er niet vies van waren om de verdeling van de buit onderling te regelen. Hoge prijzen betekenen ook nog eens hogere WOZ waarden en welk gemeentebestuur dat droomt van een nog mooier gemeentehuis wil dat niet? Bestuurlijke overmoed en arrogantie, een ziektebeeld dat heel Nederland ondertussen ging beheersen van bank tot woningbouwcoöperatie, van hogeschool tot ziekenhuizen en zorgverzekeraars.

De woningbouw is in Nederland een al decennialange van overheidswege geregelde zaak, dank zij de welstandscommissie tot aan de smaak van elke individuele woning toe. De totalitaire greep van de overheid op de Nederlandse woningbouw maakt dat de meeste mensen het al lang hebben opgegeven een eigen woning naar eigen inzicht en smaak te zoeken. Slechts een kleine groep die of het geld of de mogelijkheden heeft zich enigszins aan deze waanzinnige modelbouw op grote schaal te onttrekken, probeert nog zijn woondroom te realiseren. De rest moet zich in en aanpassen met alle chagrijn van dien. Wonen is in Nederland al lang los gezongen van elk besef van levenskwaliteit. Hoe komt dat nu weer? Ik weet het niet, ik ga een pintje drinken.

woensdag 16 januari 2013

MR. HIGGS-BOSON MEETS MR.DRONE


Mr. Higgs- Boson says: Hi Mr. Drone. How are you? May I ask to what place you are flying?

Mr. Drone: I am fine, thank you. I am flying to a Taliban hiding place.

Mr. Higgs - Boson: Wish you a nice flight.

Mr. Drone: Thanks. Have a nice day.

dinsdag 15 januari 2013

SPONSORS VOOR JOHAN

Johan bij een bushalte in het centrum van Antwerpen.

Johan Peters heb ik leren kennen vanaf de tijd dat we beiden op de Volkskrantblog zaten. Die is enige tijd alweer bij gebrek aan visie en geld bij de VK ter ziele gegaan. Johan woont als Nederbelg in Antwerpen, ik in Londerzeel. Na verloop van tijd hebben we een zondagse ontmoeting georganiseerd in Antwerpen. Daarna hebben we elkaar nog enkele malen ontmoet. Al verschillen we van politiek inzicht we lezen elkaars blogs regelmatig.

Johan is behoorlijk beperkt in zijn bewegingen als gevolg van een val op zijn hoofd in zijn jeugd. Het lopen en bewegen in het algemeen gaat hem moeilijk af. Zijn bewegingsmotoriek is als gevolg van die ziekte ernstig verstoord. Ik vertel dit omdat Johan ondanks deze beperking het een jaar of zeven toch gewaagd heeft van Rotterdam, waar hij is geboren, te verhuizen naar Antwerpen. Het was zijn grote wens of moet ik zeggen droom om eens in het buitenland te wonen en te werken. Antwerpen mag dan voor veel Nederlanders nauwelijks buitenland lijken, wij die er al langer wonen weten wel beter. Leven en werken in Vlaanderen verschilt meer van Nederland dan je vanwege de taalverwantschap zou denken. Zo'n verhuis is dus een avontuur, zeker als je ook nog eens fysiek beperkt bent zoals Johan.

Dat begint al met een baan zoeken. Als Nederlander kom je niet zo maar aan de bak in Vlaanderen tenzij je een of ander specialisme beheerst. Als je zoals Johan ook nog eens beperkt bent, wordt het al gauw een stuk moeilijker. Ondanks die handicaps is Johan er niettemin in geslaagd om regelmatig te werken. Hij woont geheel op zichzelf in een eenvoudig appartement in het centum van Antwerpen.

Maar Johan is niet tevreden met zijn huidige bestaan. Hij wil er meer uithalen dan er tot nu toe ingezeten heeft. Daarom is hij als 'Zelfstandig Journalist in Antwerpen de blog 'Antwerps Geraas en Geruis' begonnen. Zoals hij zelf schrijft op die blog 'kijkt hij met een journalistieke knipoog naar wat er gebeurt in zijn woonplaats Antwerpen of het land België in bredere zin.” Naast zijn Antwerpse verslaggeving met zijn soms nuchter scherpe waarnemingen, vertelt hij op die blog ook over zijn persoonlijke leven en over popmuziek, een grote liefde van hem.

Dat Johan ondanks zijn fysieke handicap geestelijk helemaal geen stilzitter is, blijkt uit het feit dat hij ondertussen twee boeken heeft geschreven. Zijn eerste boek heet – hoe kan het anders? – 'Klagen helpt niet, daar word je niet beter van'. Het boek gaat over seksualiteit bij mensen met een beperking. Zijn tweede boek heet 'Antwerpen, stad naar mijn goesting' en gaat over zijn eerste jaren in Antwerpen.

Wat speciale melding verdient is dat hij alweer enige tijd geleden het plan heeft opgevat om door Europa te reizen met uitsluitend openbaar vervoer. Op zijn speciaal daartoe gemaakte website 'mensenmeteenbeperkingaanhetwoord' schrijft hij daarover het volgende. “Leven met een beperking is niet altijd eenvoudig. Deze site laat veel aspecten van die uitdaging aan bod komen. Via interviews met ervaringsdeskundigen, nieuws en last but certainly not least: reisverslagen van het grote project dat ik, freelance journalist Johan Peters en zelf lichamelijk beperkt, in 2013 hoop te realiseren. Een rondreis door 13 van de huidige 27 lidstaten van de EU waarin ik in elk land een aantal mensen met een beperking wil interviewen.'

Ten slotte en dat is dan ook meteen een oproep aan mijn lezertjes Johan zoekt sponsors voor die reis. Over het hoe en wat kun je allemaal lezen op de website mensenmeteenbeperkingaanhetwoord.

maandag 14 januari 2013

HEIMWEE NAAR GOD

Jheronimus Bosch, De aarde, gesloten drieluik van 'De tuin der Lusten', 1460-1466, Museo Nacional del Prado, Madrid.'Ipse dixit et facta sunt - Ipse Mandavit et creata sunt'. Hij sprak en het was er - Hij gebood en het was geschapen, zo luidt het opschrift boven aan de magistrale grauwschildering van de gesloten 'Tuin der Lusten'. Met deze ene geschreven boodschap (Psalmen 33:9 en 148:5) moeten we het stellen om Bosch' raadselachtigste werk te begrijpen. Bovenaan links schuiven de wolken open en kijkt God, op het einde van de derde dag, neer op het resultaat van de Schepping: de aarde is, conform het beeld dat men ervan had in de 15e eeuw, rond, plat en omgeven door water." (citaat uit: Peter Ruyffelaere, Jehorimus Bosch, Ludion en Beaux Arts magazine uitgave ter gelegenheid van de tentoonstelling Jheronimus Bosch in het museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, 2001.

In het dagblad Trouw wordt een boeiend debat gevoerd over wat tegenwoordig 'Het Groene Geloof' wordt genoemd. Filosoof, publicist en voormalig Trouw medewerker Jaffe Vink ( 'Lang leve de vooruitgang' in Trouw van 12 januari 2013) vindt het “geen gezellig geloof dat oprijst uit de gedachtenwereld van de duurzame visionairs: Wij hebben de Aarde genegeerd, miskend, vertrapt. We leven niet in harmonie met de natuur. We razen op de ravijn af – tenzij wij verlossing zoeken. De verlossing is: duurzaamheid. De hostie is: biologische winterwortel.”

Voorwaar, harde woorden die natuurlijk geen recht doen aan alle soorten gelovigen die ondertussen hun plekje hebben gevonden in het Groene Geloof. Je hebt er, net zoals in de aloude vertrouwde religies, de orthodoxen waaronder fanaten die hun geloof het liefst aan iedereen zouden willen opleggen, desnoods onder dwang. Je hebt de rekkelijken of gematigden die aan hun Groene Geloof geen absolute zekerheden willen ontlenen en die begrijpen dat de wetenschap ook feilbaar is. Nederland met zijn theologische traditie die tot diep in onze cultuur en politiek is doorgedrongen, is op dit punt uiteraard van alle markten thuis.

Ikzelf reken me tot de gematigden met ernstige twijfels aan de grenzen van de wetenschap hoeveel goeds die ons ook gebracht heeft. Goeds vooral in termen van leefcomfort want op moreel en ethisch gebied heeft de wetenschap ons weinig of niets te bieden. Op die terreinen moeten we het zelf blijven uitzoeken en dat blijkt telkens opnieuw razend moeilijk te zijn. De wetenschap maakt het op velerlei gebied zelfs steeds ingewikkelder waardoor we qua technische mogelijkheden soms steeds dichter bij God maar soms ook dichter bij de duivel lijken te komen. Het dilemma van goed en kwaad wordt door de wetenschap verplaatst maar niet opgelost.

En zo zien we de aarde nu dank zij de wetenschap. Meer dan ooit beseffen we dat we als bewoners van de planeet Aarde verloren lijken te zijn in een kosmos waarvan de afmetingen ons besef van tijd en afstand te boven gaan.

Welke wetenschappelijke stap we ook vooruit zetten, telkens blijkt aan wat eerst zo mooi lijkt te zijn een schaduwkant te zitten die ons op de een of andere manier naar het leven staat. Hoe meer succes de wetenschap heeft, hoe groter de mogelijke schaduwkanten, zo lijkt het. De medisch wetenschappelijke vooruitgang laat ons langer (over)leven met als gevolg een razendsnelle bevolkingstoename. De daaruit voortvloeiende bevolkingspolitiek heeft dan weer vergrijzing, eenzaamheid en economische stress tot gevolg. De uitvinding van de kunstmatige bevruchting is heel mooi voor ouders die kinderen wensen maar tegelijk stelt het ons voor de moeilijke vraag wat dan eigenlijk een gezin is. Is dat puur biologisch zoals velen vooral in de conservatieve en kerkelijk hoek menen of staat de mens het vrij om dat zelf uit te maken? Zo wees Paus Benedictus onlangs op de waarden van wat hij het traditionele gezin noemt. Wat dan weer tot veel ophef leidde onder de voorstanders van het nieuwe gezin. Over de voor en nadelen van andere -natuurkundige – uitvindingen, van kernergie tot kernwapen, van burgervliegtuig tot drone, van mens tot robot hoeven we het dan niet eens te hebben.

Het vooruitgangsdenken brengt dus niet de verhoopte verlossing uit de steeds weer terugkerende dilemma's tussen wat goed en wat slecht is voor het welzijn van het mensdom. We blijken ondanks het geschenk van de rede geen goden te zijn die vanuit een allesomvattend inzicht de wereld en de kosmos kunnen bestieren. Merkwaardig genoeg kunnen we ons dan weer wel met onze aldus beperkte rede een dergelijke alles omvattende God voorstellen.

Vanuit die voorstelling (of zo je wilt fantasie) dringt het besef door dat we ondanks de kracht van ons verstand beperkt zijn in ons vermogen onze eigen lostbestemming te bepalen. We hoeven voor dat besef niet eens in een God te geloven. Wie om zich heen kijkt, ziet in ons dagelijks bestaan de beperkheid van ons verstand. Dat maakt het allemaal zo ingewikkeld dat we soms niet weten waar heen te gaan en onze toevlucht dan toch maar weer nemen naar een of ander houvast, naar zekerheden die desnoods buiten onszelf liggen. Je kunt het God of Wetenschap noemen met een hoofdletter (ooit was zo'n zekerheid ook het Socialisme/Marxisme met een hoofdletter) maar het blijft onzeker of we ooit zekerheid zullen krijgen omtrent ons lot in het heelal maar we blijven er ondanks alles naar zoeken. Ik noem dat ons -naar het schijnt aangeboren – 'heimwee naar God'.

zondag 13 januari 2013

LEVENSKWALITEIT

De bakker in het kerkdorp St. Jozef in Londerzeel op zondagmorgen

De aanval van D66 op de Nederlandse zondagswet is niet bedoeld om de levenskwaliteit van de burger te verbeteren. Integendeel zelfs. Het zal er op uitdraaien dat de zondag een gewone werkdag gaat worden met alle gevolgen van dien zoals uitbanning van extra betaling voor zondagsdiensten waardoor de 24 uurs economie 7 dagen per week weer een stap dichterbij komt. Het zal voor gezinnen nog moeilijker worden om nog een dag in de week te vinden waarop ze als gezinsleden gezamenlijk kunnen ontspannen. De kleine winkelier wordt opnieuw op afstand gezet van de groontwinkelbedrijven die immers geen moeite zullen hebben de zondagsopening te regelen over de ruggen van hun personeel. Kortom, Nederland wordt nog hectischer dan het al is.

Zelfs met deze winterse koude komt de kraam van de beenhouwer zondag 's morgens zijn waren aanbieden.

Dat het ook anders kan, laat België zien. Daar zijn zondags nu juist alleen de kleine winkeliers open zoals de bakker en de slager en andere voedselleveranciers die dat willen. De grootwinkelbedrijven zijn daarentegen dicht. Op zondag gaan de Belgen massaal naar de warme bakker om vers gebakken brood, koeken en pateekes (gebakjes) te kopen. Ze gaan naar de slager om er vers beleg te kopen en vlees voor het middag of avondeten. Verse groenten kan ook. Kortom, alles wat goed is voor de levens en eetkwaliteit want dat gaat samen. Niets is zo goed voor de verstandhouding tussen mensen dan gezamenlijk te genieten van goed eten. Bovendien voelen de kleine winkeliers zich gewaardeerd. De mensen komen om hun waren te kopen en niet om een of ander massa product in blik of plastic.

Dat is de levenskwaliteit die de Belgen voor hebben op Nederland. In Nederland draait alles om de economie, geld verdienen en nog eens geld verdienen. Het begrip levenskwaliteit is zelfs een grote politieke onbekende in Nederland. Waarom? Ik weet het niet. Misschien omdat Nederlanders ervan uitgaan dat levenskwaliteit een afgeleide van de economie is wat natuurlijk dwaasheid is.

Voor wie op zondag vers gebraden kip wil, is daar de kipkraam voor het Gerard Walschap huis, het cultureel centrum van St. Jozef.

Hoe belangrijk levenskwaliteit voor de Belgen is, blijkt ook uit de wetgeving rond de uitverkoop. Sales heet dat tegenwoordig met een mooi Nederlands woord. In België zijn de uitverkoop dagen wettelijk vastgelegd en wie zich daar niet aan houdt, betaalt een boete. Zo'n regeling voorkomt een race naar de bodem voor de kleine winkelier. Vandaar dat er in het dorp waar ik woon nog steeds veel kleine winkels en café's zijn. Daardoor blijft het centrum levendig en gezellig. Er wonen zelfs mensen in huizen of apartementen.

Vergelijk dat eens met Nederland waar ze , zo zag ik onlangs op het TV journaal, druk bezig zijn met het plannen van grootschalige outlet winkels. Wie is hier mee gediend? De burger, de kleine winkelier, de binnenstad? Welnee, de grootwinkelbedrijven en het stadsbestuur dat meent weer een belangrijke bijdrage te leveren aan de zo broodnodige vooruitgang. Eigen roem zullen ze bedoelen. Waarom lopen er zoveel van dit bestuurders in Nederland rond? Geen idee. Het zal wel te maken hebben met het gemis aan gevoel voor levenskwaliteit.