Petrus, Waar wachten we op?, acrylverf op canvasfoto (90 x 160) |
vrijdag 1 maart 2013
WAAR WACHTEN WE OP?
Kunsten en (Internationale)Politiek
canvasfoto beschilderd met acrylverf,
petrus
donderdag 28 februari 2013
GENERATIECONFLICT
Ouderen hebben meer verleden dan toekomst. Zij vragen zich af of de weinige toekomst die zij hebben nu ofinancieel en materieel bedreigd wordt door de crisis. Foto: Den Bosch 2006. |
Deze keer loopt het
hoog op tussen ouderen en jongeren. Een generatieconflict wordt het
genoemd. Dat is het ook wel. Per slot van rekening gaat de aflossing
van de wacht altijd wel met enig conflict gepaard. En laten we
eerlijk zijn, mijn generatie, die van de jaren zestig van de vorige
eeuw, heeft indertijd het slechte voorbeeld gegeven door er een héél
dramatisch conflict van te maken tot zelfs gewelddadige politieke
uitwassen zoals de Duitse RAF, de Italiaanse Rode Brigades en andere
zogenaamde verzetsgroepen tegen het kapitalisme.
In Nederland is dat
gelukkig beperkt gebleven tot de Kraakbeweging die met haar verzet
tegen het privé eigendom meer knaagde aan de fundamenten van het
kapitalisme dan het brand stichten van RaRa ter ondersteuning van de
strijd tegen neo-kolonialisme, imperialisme en de Zuid Afrikaanse
apartheid. Gelukkig is de schade beperkt gebleven. Je kunt stellen
dat ditt generatieconflict in feite de pijnlijke geboorte was van de
welvaartsmaatschappij. Wat we nu zien is misschien wel het einde
daarvan, maar daarover straks meer.
Onder het mom van
democratisering, met op de achtergrond de ketelmuziek van de
popularisering (jaja toen ook al), verjoeg mijn generatie met
praatjesmakerij – de Grote Mond van het Eigen Grote Gelijk –
een groot deel van de naoorlogse generatie uit het openbaar bestuur
en de politiek. Nieuw Links, Tien over Rood, bezetting van
universiteiten gevolgd door 'democratisering' en vernieuwing enz. Het
ging gelukkig niet zo ver dat de hele vooroorlogse generatie met een
klap uit de maatschappij verdween. Dat zou pas echt rampzalig geweest
zijn voor het land. Geprezen zij de gematigdheid.
Dan loopt het nu dus
zeker niet zo'n vaart als toen. Het is geen politiek ideologisch
conflict tussen generaties zoals toen, ook al zijn er uiteraard
pogingen geweest om het ideologisch te verpakken. Jongeren zouden
weer anti-kapitalistisch worden omdat het kapitalisme met deze
financiële en economische crisis gefaald zou hebben. Het systeem
heeft inderdaad op kritische punten gefaald maar om het daarmee op de
vuilnishoop van de geschiedenis te gooien gaat te ver, al is het maar
omdat niemand zou weten wat het alternatief zou moeten zijn.
Natuurlijk zijn er de onverbeterlijken die flirten met het communisme
en sommigen met het fascisme, maar de goegemeente beseft vanuit het
verleden maar al te goed dat de remedie erger zou zijn dan de kwaal.
Dus dat maar even niet.
Het generatieconflict
krijgt volgens de peilingen langzaam maar zeker wel een
partijpolitieke uitlaatklep. Zo groeit de politieke partij 50 Plus
Partij tegen de klippen op terwijl de PVV van Wilders zich weet te
handhaven en de SP opnieuw in de peilingen stijgt. Het is duidelijk
dat de oudere generaties een schuilplaats zoeken tegen de aanvallen
op hun zogenaamde 'privileges'. Ook verschillende vakbonden dienen
als schuilplaats tot verdriet van anderen die er een meer 'moderne
vakbond' voor ogen staat. Het is daarom geen wonder dat de vakbonden
nu met veel interne conflicten worstelen die tot nu toe vooral tot
procedurele affaires heeft geleid.
Het grootste probleem
tussen de generaties zijn de teleurstellingen die men materieel moet
verwerken zonder dat er enig geestelijk verweer tegenover staat. Jong
en oud worden sinds de crisis geconfronteerd met de vraag of de
welvaartsmaatschappij nog wel houdbaar is. Het geloof in de
welvaartsmaatschappij wankelt en niemand heeft enig idee of het
uiteindelijk onder druk van de globalisering zal bezwijken of dat we
in bijvoorbeeld Europa in staat zullen zijn een nieuwe balans te
vinden waardoor het alsnog prettig leven is.
Deze materiële
onzekerheid treft alle generaties. Het verschil is dat de oudere generatie zich in een betere uitgangspositie, voorlopig toch nog,
bevindt dan de jongere generatie. Sinds de crisis blijkt de
welvaartsstaat geen goudgerande polis meer te zijn tegen armoede,
werkloosheid, ziekte en ouder worden. Het perspectief is door de
crisis veranderd. Het is niet meer vanzelfsprekend dat het straks
beter zal gaan of dat de ouderen zullen behouden wat ze hebben. Dat
maakt bang en angstig en solidariteit met de minder bedeelden ineens
een stuk moeilijker. Zolang je denkt dat je het straks toch weer
beter zult hebben – materieel gesproken – is solidariteit niet zo
moeilijk. Maar oh wee als de vooruitzichten negatief zijn. Pas dan
wordt solidariteit echt moeilijk, zeker nu we als gevolg van
gemakzucht en overdaad ook niet meer over de nodige geestelijke
weerbaarheid beschikken.
Nawoord.
Na het schrijven van dit blog, las ik tot mijn verrassing in Trouw van vandaag donderdag 28 februari een artikel van Arie van der Zwan 'De middenklasse mort de bakens worden verzet: het 'flexibele kapitalisme' in de beklaagdenbank'. Dat artikel gaat ondermeer ook over de mogelijke teloorgang van de welvaartsmaatschappij maar dan bezien vanuit een meer theoretische hoek.
Nawoord.
Na het schrijven van dit blog, las ik tot mijn verrassing in Trouw van vandaag donderdag 28 februari een artikel van Arie van der Zwan 'De middenklasse mort de bakens worden verzet: het 'flexibele kapitalisme' in de beklaagdenbank'. Dat artikel gaat ondermeer ook over de mogelijke teloorgang van de welvaartsmaatschappij maar dan bezien vanuit een meer theoretische hoek.
Kunsten en (Internationale)Politiek
financiële en economische crisis,
generatieconflict,
jaren zestig generatie,
partij vijftig plus,
vakbonden
woensdag 27 februari 2013
ALS JE EENS WIST HOEVEEL IK VAN JE HOU
Kunsten en (Internationale)Politiek
acrylverf en potlood op papier,
als je eens wist hoeveel ik van je hou,
kunstwerk
dinsdag 26 februari 2013
PROVINCIAAL SOCIALISME
Wanhopige fietsen verpesten het zicht op de Amsterdamse Grachten. |
Je
moet maar durven, politiek assistent bij de PvdA in Amsterdam zijn en
dan die stad ook maar meteen tot de maat van het socialisme te maken.
“De PvdA is een emancipatiebeweging, zoals de stad een
emancipatiemachine is. U en ik zijn na eeuwen van staats- of
godsdienstpaternalisme juist van die dwang verlost. In de stad en bij
de PvdA zochten mensen hun geluk. Werk en jezelf kunnen zijn waren de
ingrediënten van dat geluk. Los van de benauwende sociale
groepscontrole van het dorp. Wordt dit geluk nu verruild voor een
provinciaals socialisme?” *)
Kan
de schrijver van dit citaat, Johan van Beek niet teruggestuurd worden
naar school, desnoods op kosten van de PvdA? Een schooltje ergens in
Groningen waar ze het aardgas uit de grond halen zodat hij leert waar
het geld vandaan komt waarmee hij een grote mond kan hebben.
Sedert
de Tweede Wereldoorlog (vorige eeuw!) is Amsterdam er niet in
geslaagd om ook maar een begin te maken met een oplossing van de
woningnood. De metro is een staaltje van geldverslindende
projectmanie. De Betuwelijn is daarbij vergeleken haast een wonder
van financieel vernuft. Jarenlang heeft een krakersplaag de stad
ontsierd. De geld verslindende verbouwing van het Stedelijk Museum met
zijn mislukte architectuur wordt in de doofpot gestopt. De verbouwing
van het Rijksmuseum sleept zich voort van de ene naar de andere
bureaucratische impasse. Toeristisch leeft de stad ondermeer van seksuele uitbuiting en mensensmokkel. Het parkeerbeleid is xenofoob. Overal
verspreid door de stad liggen armzalige schroothopen van fietsen en
zo kan ik nog wel even doorgaan.
En
dan die flinterdunne levensfilosofie dat “werk en jezelf zijn de
ingrediënten van geluk” zouden zijn. Waar haalt Johan die vandaan?
Ik mag hopen niet bij de Amsterdamse PvdA fractie of de gemeentelijke
partijtop? En natuurlijk stuiten we weer op het vooroordeel van “de
benauwende sociale groepscontrole van het dorp.” Heeft Johan zelf
wel eens in een dorp gewoond?
Ik
wel. Ik ben opgegroeid in Oss in de jaren veertig, vijftig en begin
jaren zestig vorige eeuw. Johan zal het niet geloven maar ik heb daar
een heel gelukkige jeugd gehad. Het had nog geen twintigduizend
inwoners en was overwegend katholiek. Toch ben ik daar naar een
uitstekende HBS geweest geleid door paters Carmelieten, er was een
gymnasium, 2 bioscopen (Luxor en Cinema), een dansschool en veel
gelegenheden om te dansen, optredens van rockbandjes in zalen en
parochiehuizen, boekenwinkels, een veelsoortig verenigingslevens,
grote fabrieken als Zwanenberg, Hartog, Philips, Organon (de
uitvinder van De Pil) en het hoogtepunt van beschaving, lezers van
de Volkskrant. Mooier nog, als bijverdienste ben ik een tijd lang
bezorger van die krant geweest.
Ik
heb daarna gewoond in steden als de Colombiaanse hoofdstad Bogota (7
miljoen inwoners) en Mexicostad (10 miljoen inwoners of meer).
Inderdaad, in die steden is geen sprake van benauwende groepscontrole
maar wel werkloosheid, armoede, eenzaamheid, ziekte, honger en al die
andere nadelen van het grote stadsleven voor mensen met een minder
dikke portemonnee . Daar leerde ik dat als je arm en ziek bent je
beter op het platteland kunt wonen want die groepscontrole
daar zorgt er wel voor dat vrienden, buren en familie zich over je
ontfermen. Dat beseften ontwikkelingsorganisaties ook en daarom
werden er plannen gemaakt om het platteland te ontwikkelen om
zodoende de trek naar de stad te verminderen. Want net als Amsterdam,
trekken steden als Bogota en Mexico stad zoveel mogelijk geldmiddelen
en dus mensen naar zich toe. Misschien iets om over na te denken
zodat je ooit misschien nog eens van een provinciaal socialist een
echte wereldburger wordt.
*)
Zie: 'De PvdA kan beter uit de buurt van de SP blijven' van Johan
van Beek, politiek assistent bij de PvdA te Amsterdam, in de
Volkskrant van 25 februari j.l.
Kunsten en (Internationale)Politiek
amsterdam,
provinciaal socialimse,
pvda,
stad en platteland,
volkskrant
maandag 25 februari 2013
REQUIEM: HET LIED VAN VERDRIET
Kunsten en (Internationale)Politiek
acryl en potlood op papier,
het lied van verdriet,
petrus,
requiem
Abonneren op:
Posts (Atom)