"Opdat het vaderland leve, sterf je vandaag, 1940-1948, Verbania, Italië, juni 2013 |
zaterdag 13 juli 2013
DE NIEUWE ITALIAANSE HELDEN
Kunsten en (Internationale)Politiek
de nieuwe italiaanse helden,
italië,
opdat het vaderland leve,
sterf je vandaag,
verbania
vrijdag 12 juli 2013
HET HUIS VAN BEATRIX
Jan Althoven sprak namens de Rijskgebouwendienst Directeur van Paleis Soestdijk de genodigden, voornamelijk kunstenaars die de tentoongestelde werken hebben gemaakt, toe. |
Als deelnemend kunstenaar was ik te
gast bij de opening van de Tentoonstelling 'BEELD VAN BEATRIX'. Zoals
de website van paleis Soestdijk vermeldt “is de succesvolle
expositie van Paleis Het Loo nu in Paleis Soestdijk van 12 juli t/m 1
september 2013.” Tijdens de opening vermeldde Jan Altenburg namens
de Rijksgebouwendienst directeur van Paleis Soestdijk dat er meer dan
150.000 bezoekers zijn geweest voor de tentoonstelling in het Museum Paleis Het Loo. Later hoorde ik terloops dat het er bijna 200.000 zijn
geweest. Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me een
respectabel aantal. De verwachtingen zijn dus voor Paleis Soestdijk
hoog gespannen.
Er was toepasselijk gebak met koffie. Nederlandser kan het haast niet. |
Als kunstenaars-deelnemers kregen we de
gelegenheid om de tentoonstelling als eersten op ons gemak te
bezichtigen. Was de tentoonstelling in Paleis Het Loo in een zaal
geconcentreerd, in paleis Soestdijk is gekozen voor een spreiding van
de tentoonstelling door het hele gebouw. Door de tentoonstelling te
volgen, zie je meteen ook de andere zalen en kamers van het paleis
waar de voormalige koningin Beatrix haar jeugd heeft doorgebracht.
Jan Altenburg merkte bij zijn openingstoespraak op dat met de komst
van de tentoonstelling Beatrix weer een beetje thuis is gekomen.
De catering van de Oranjerie bij paleis Soestdijk was uitstekend. |
Toevallig ben ik een tijdje geleden op
bezoek geweest in het paleis Schonbrünn in Wenen. Net als dat van
Versaille is dat paleis een monument van macht, pracht en praal. De
bezoeker moest en moet vooral onder de indruk komen van de macht en
rijkdom van de bewoners: teveel goud, teveel lusters, teveel
spiegels, teveel ornamenten. Van alles teveel. Paleis Soestdijk is
vergeleken met deze ostentatieve paleizen een toonbeeld van eenvoud.
Het mag de naam paleis maar net hebben. Het heeft meer weg van een
groot uitgevallen villa, een huis van een oude, rijke en traditionele
familie. Maar zelfs vergeleken met menig Engels landhuis doet paleis
Soestdijk bescheiden aan.
Marieke Spliethoff, Conservator van Het Loo, was er uiteraard ook bij. |
De tentoonstelling is aardig om te
zien. Het is al vaker gezegd maar daarom niet minder waar. De
tentoonstelling geeft een overzicht van hoe de voormalige koningin
onder het Nederlandse volk leeft maar ook van de verscheidenheid aan
kunstvormen en creatieve verbeelding van Nederlandse kunstenaars.
Zoals het bij Nederland en Nederlanders past geen hoogdravende kunst
maar 'down to earth' waarbij het accent ligt op de emoties die
Beatrix uitstraalde ondanks haar toch overwegend protocollaire rol
die zij nu eenmaal als koningin moest spelen. Sommigen zeggen dat
zo'n rol niet meer van deze tijd is. Dat zou kunnen maar Beatrix
heeft een leven lang bewezen dat het wel kan en dat is lovenswaardig
en bewonderingswaardig.
Beatrix als prinses was wat je toen een MMS meisje zou kunnen noemen. De foto geeft een tijdsbeeld uit de periode dat Beatrix opgroeide in Paleis Soestdijk als lid van een middelgroot gezin. |
Daarmee is de tentoonstelling alleszins
een bezoek waard. Ik wens Jan Altenburg met zijn staf dan ook alle
succes met de tentoonstelling. De NOS verdient complimenten voor het
initiatief dat zij genomen hebben ter viering van de 75ste
verjaardag van Beatrix. Een initiatief dat nog maar eens aantoont dat
Beatrix leeft onder het Nederlandse volk. Mooi toch!
De voormalige koningin lacht, blij dat ze weer terug is in paleis Soestdijk. (Schilderij van Ton Lempers) |
Kunsten en (Internationale)Politiek
het huis van beatrix,
jan altenburg,
marieke spliethoff,
paleis het loo,
paleis soestdijk,
tentoonstelling 'beeld van beatrix'
donderdag 11 juli 2013
EL REVOLUCIONARIO
Kunsten en (Internationale)Politiek
che guevara,
cubaanse revolutie,
digital photocomposition,
el revolucionario
woensdag 10 juli 2013
DE ONSTERFELIJK BELACHELIJKE GENERATIE
Rosanne is van deze
generatie. Ik ben van de oude generatie. Mijn tijd zit erop. De zaken
gaan mij niet meer aan. Er rest me niet veel anders dan af en toe nog
eens terug te kijken. Niet sentimenteel of nostalgisch maar nuchter.
Zo kun je je terecht afvragen waar was dat gedoe van mijn generatie
(jaren 70 en 80 vorige eeuw) nou goed voor: protestmarsen en
demonstraties, ludieke maar ook grimmige acties, love-ins en muziek
festivals, de gezagsdragers belachelijk maken, uitdagen en aan de
kant zetten. Wat heeft het uiteindelijk allemaal uitgehaald?
NRC Columniste Rosanne
Hertzberger formuleert het scherp. “Er was iets grondig mis met dat
stelletje hooligans die in de jaren zeventig en tachtig hun agressie
vrij lieten vloeien. Eindeloos mochten ze studeren, en als er na de
studie niets te vinden was bij het arbeidsbureau mochten ze linea
recht doorlopen richting sociale dienst. En toch werd er aan de
lopende band geprotesteerd. Alles was reden voor een rel: een
koninklijk huwelijk, of toen er een metrolijn werd aangelegd onder de
Nieuwmarkt en daarbij een paar huizen werden verwijderd. Bij het
ontruimen van een paar kraakpanden in de Amsterdamse binnenstad
moesten op een bepaald moment tanks worden ingezet. Tanks! Die
generatie heeft zich onsterfelijk belachelijk gemaakt.”
Tja, in Amsterdam zijn
de ludieke provo acties, het kabouter wezen met z'n Oranje Vrijstaat
en het studentenprotest uitgelopen op een grimmige krakersbeweging,
verzet tegen stedelijke aanpassingen en verongelijkte revolte tegen
gezagsdragers. Waarom? Geen idee. Ik ben geen Amsterdammer maar dat
politiek gekleurde verzet heeft mij nooit aangesproken. Ik was
teleurgesteld dat de creatieve provo en kabouterbeweging op zulk
egocentrisch politiek geklets uitdraaide.
Voor de rest laat het
betoog van Rosanne over deze generatie zich kort samenvatten als
'geld zat en toch protesteren en dat is belachelijk'. Eigenlijk een
treurig opmerking want daaruit blijkt dat volgens Rosanne geld de
enige drijfveer zou zijn voor mensen voor protest en rebellie is. Dat
is een beetje kortzichtig en getuigt van een een-dimensionale kijk op
de mensen. Ik geef toe dat dat veel mensen hun idealen inruilen voor
geld maar er zijn gelukkig ook nog altijd mensen die aan hun idealen
vasthouden. Hoe dan ook, toen was er inderdaad zowat een hele
generatie die idealen belangrijker vond dat geld.
Dat heeft helaas niet
al te lang geduurd zoals ik hierboven al opmerk naar aanleiding van
Amsterdam. Luciditeit maakte plaats voor keiharde klasse analyse met
als leerstuk de noodzaak van een bondgenootschap tussen studenten en
arbeiders. De studenten bekeerden zich tot links sektarische partijen
als KEN, MLS, PSP en niet te vergeten de aloude Communistische partij
Nederland. Verwarring tussen ideaal en ideologie alom. Daar is
inderdaad niet veel goeds uit voort gekomen (veel gedogen, geleuter
over gelijkheid en vrijheid enz.) en gelukkig hebben een aantal
vooraanstaande helden uit die tijd hun vergissing intussen volmondig
toegegeven.
Dat er toen geld zat
was, is natuurlijk zwaar overdreven door Rosanne. Het gros van de
studenten kreeg renteloze voorschotten, extra kinderbijslag via het
ouderlijk huis of helemaal niks als het inkomen van de ouders onder
de hogere belastingtarieven viel. Je kon weliswaar zo lang je wilde
studeren maar je moest het wel zelf betalen. Dat was dus alleen
weggelegd voor rijke luis kinderen of ouders die krom wilden liggen
voor hun moeizaam studerend kind. Je kon op een gegeven moment ook
een huwelijkse renteloze lening krijgen als gehuwd student. Die moest
je echt wel terugbetalen.
Maar voor veel
studenten was dit inderdaad allemaal niet genoeg. Er moest meer
gelijkheid komen. Daaruit ontstond het dwaze idee van studieloon.
Iedereen 400 gulden was toen de leus. De inzet was het inkomen van
studenten los te koppelen van de ouders en zo de 'vrije student' als
voorloper van de bevrijde mens te scheppen. Een heel sympathieke
gedachte maar uiteindelijk onverstandig. Waarom zouden ouders niet
ook verantwoordelijkheid dragen voor de financiering van de studie
van hun zoon, hoe groot of klein hun bijdrage ook is? Het gehele
idee is langs de weg van de gratis OV kaart dan ook uiteindelijk een
zachte dood gestorven maar heeft wel tot op de dag van vandaag tot
gevolg dat ouders en hun kinderen nog steeds niet gewend zijn aan
gedeelde verantwoordelijkheid.
Kunsten en (Internationale)Politiek
communisme,
de onsterfelijk belachelijke generatie,
generatie jaren 70 en 80,
kabouter,
provo,
rosanne hertzberger
dinsdag 9 juli 2013
PRINS FILIP WORDT KONING PHILIPPE
De eerste PR fout van het Belgische
Koningshuis is al binnen. Prins Filip wordt Koning Philippe terwijl
zijn geboortenaam Filip is. Een Vlaamse naam terzijde geschoven door
een Franse naam. Hoe dom kun je als koningshuis zijn, tenzij de
nieuwe koning er al rekening mee houdt dat hij zal eindigen als
Koning Philippe van Wallonië? Veel Vlamingen moeten nu al niks
hebben van het Belgische Koningshuis. Deze naamsverandering, een
subtiele stoot onder de Vlaamstalige gordel, kan het alleen maar
erger maken.
Het heet dat de prins houterig en stijf
is. Zeker, dat kun je op menig filmpje zien. Slim zou hij ook niet
zijn. Ooit heeft een of andere professor belast met zijn opleiding
publiekelijk gezegd dat hij het niet kan. Sindsdien is hij de prins
die het niet kan, een imago waar hij zich na al die jaren van
voorbereiding niet los van heeft kunnen maken. Zijn taalvaardigheid
is traag en bij tijd en wijle kinderachtig. Het gevolg van een gebrek
aan voldoende Nederlandstaligheid maar ook omdat hij vaak geen goed
en snel antwoord weet te geven op vragen.
In dat opzicht is de prins het
slachtoffer van de cultuur van de Belgische Hofhouding. Wist zijn
vader Koning Albert II met zijn charme en snedigheid nog aan die
verkrampte cultuur te ontsnappen, zijn zoon Filip lukt dat helemaal
niet. Het gebrek aan zelfvertrouwen maakt het allemaal nog erger. Hij
hakkelt, aarzelt en kan niet vrij uit in de cameralens kijken. Zo
maakte zijn verzekering dat hij goed voorbereid aan het koningschap
begint, de twijfel nog groter. Wat zeker moest klinken, klonk onzeker
versterkt door een aarzelende lichaamstaal.
Waarschijnlijk speelt hem hierbij ook nog
eens de opvoeding door zijn oom, voormalig Koning Boudewijn, parten.
Die had het geluk dat hij koning kon zijn in de tijd dat België
alsmaar welvarender werd. Er was geld genoeg om iedereen, Vlamigen en
Walen, tevreden te houden. Het was de gouden tijd van de Gewesten en
de Autonome Regio's waardoor zowat elke politicus van enige betekenis
op een gegeven moment wel minister, onderminister of een of andere
goed betaalde overheidsfunctie kon krijgen. Een loodzwaar
landsbestuur zowel financieel als politiek. En hoewel Koning
Boudewijn geen moderne koning was, kon hij zich dank zij de groeiende
rijkdom in vooral Vlaanderen staande houden.
Maar zijn moraal ging bijna terug tot
de tijd dat Spanje het nog te vertellen had in de Lage Landen. Hij
zou een waardig opvolger zijn geweest van Philips II, maar dan wel met
minder geweld en machtsvertoon. Mede dank zij zijn Spaanse vrouw
Koningin Fabiola bleef hij vast zitten in een verkrampt Katholicisme.
Hij trad ooit voor een dag af als Koning zodat hij de intussen
aangenomen abortuswet niet hoefde te ondertekenen. Het feit dat het
koningspaar geen kinderen kon krijgen, zou daarbij een rol hebben
kunnen spelen maar het blijft natuurlijk een gênante vertoning.
Beter was geweest dat hij toen helemaal was afgetreden in overleg met zijn
broer. Prins Filip heeft een tik van de molen van zijn oom mee
gekregen, zo is toch de indruk.
Ik weet niet of deze arme Koning
Boudewijn en oom van Filip ooit heeft overwogen om af te treden rond
het abortus incident. Als dat al het geval moge geweest zijn dan zou
de Belgische politieke elite daar zeker een stokje voor gestoken
hebben. Die elite heeft stevig de touwtjes in handen van de
traditionele politieke partijen en verdedigt zich met hand en tand
tegen elke aanval op haar positie met de overtuiging dat alleen zij
en niemand anders België voor rampspoeden kunnen behoeden. Ze
beschouwen zich als de enige echte bestuurders van het land. De zonen
van deze gevestigde politieke families als De Croo, Dehaene, Tobback
enz. nemen nu schaamteloos het stokje van de politieke macht van hun
vaders over.
Geen van hen waagt zich kritisch, laat
staan negatief over de nieuwe Koning Philippe uit te laten.
Integendeel, als echte livreiers (met dank aan Toon Hermans) buigen
ze zich in alle mogelijke standen om de nieuwe koning te vleien. Hier
en daar zijn er enkelingen die zich voorzichtig kritisch uitlaten, maar alleen de oppositiepartijen Vlaams Belang en NV-A laten zich
onverholen kritisch uit over koningschap en koning. Geen wonder, die
beide partijen met Vlaams Belang voorop, willen immers dat
Vlaanderen uiteindelijk een onafhankelijke republiek wordt. Voor de
huidige politieke elite een schrikbeeld en een nachtmerrie, voor de
nieuwe politieke elite een droom die maar niet snel genoeg kan
uitkomen.
Kunsten en (Internationale)Politiek
belgië,
herman de croo,
koning albert II,
koning boudewijn,
koningin fabiola,
nv-a,
prins filip wordt koning philippe,
vlaams belang
maandag 8 juli 2013
LA DOLCE VITA
Kunsten en (Internationale)Politiek
foto van petrus,
gravellona,
italië,
la dolce vita
zondag 7 juli 2013
PRIVACY IS HANDEL
Er wordt de laatste
dagen veel geschreven over privacy. Alsof dat nog zou bestaan.
Vergeet het maar. Het grootste en meest gelezen tijdschrift van
Nederland heet 'Privé'. Bekende Nederlanders doen daarin hun best om
zich geestelijk en lichamelijk zo bloot mogelijk te geven. De
grootste krant van Nederland sponsort dat blad en doet zelf even hard
mee. Programma's waarin je letterlijk je hele hebben en houden
geestelijk en lichamelijk kunt uitstallen zoals Big Brother en Oh Oh
Cherso trekken miljoenen kijkers. Dat wordt ondersteund met pseudo
intellectuele smoezen. Ondertussen kassa voor de makers.
Internationaal is het
al net zo. Megasterren doen er gretig aan mee. Madonna liet zich ooit
een tijd dag en nacht filmen met als resultaat een zogenaamde
documentaire. Paris Hilton slaagt er in om van haar privé leven een
wereldwijde soap te maken. Met de iPhone en Twitter bedienen de
megasterren en andere would be grootheden hun fans met allerlei
details uit hun privéleven.
Privacy betekent kassa
voor degenen die bereid zijn hun privacy inleveren en natuurlijk voor
degenen die het faciliteren. Privacy was al gecommercialiseerd, nog
voordat Google, Facebook en andere sociale media netwerken informatie
over hun klanten begonnen te verkopen. Eigenlijk zijn die nog
bescheiden met hun commercialisering van gegevens over hun klanten
vergeleken met wat sterren zelf op internet, iPhone en Twitter
zetten.
De tijd van de soft
erotische foto's uit de glorietijd van de Hollywoodsterren is
achterhaald door internet. Internet heeft het in alle opzichten
vervolmaakt. Dank zij internet is de verkoop van Privacy nog
lucratiever geworden. Je er tegen verzetten is zo goed als zinloos.
Degenen die niet mee willen doen hebben het moeilijk.
Voor al degenen die een
functie van betekenis hebben in een openbare, publieke instelling
heeft, zal dat niet kunnen. De democratische transparantie eist dat
de media alles moeten weten uit naam van het publiek. Daar kun je
weinig tegen doen. Er zijn sterren of publieke figuren die hun privé
leven buiten beeld willen houden maar dat lukt zelden. Integendeel,
hoe minder ze in beeld willen zijn, hoe meer ze worden gevolgd. Lady
Di is er uiteindelijk dodelijk slachtoffer van geworden.
Kunsten en (Internationale)Politiek
big brother,
de telegraaf,
lady diana,
oh oh cherso,
privacy is handel,
tijdschrift privé
Abonneren op:
Posts (Atom)