zaterdag 24 augustus 2013

PREDIKERS VAN DE WELVAARTSSTAAT

Een digitaal fantasieke van Petrus


Dit kabinet had zich in 2012 beter kunnen presenteren onder het motto 'Grenzen aan de welvaartsstaat' dan onder het nietszeggende moralistisch getinte motto 'Bruggen slaan'. Maar vermoedelijk wilden of durfden ze dat niet. Veel kiezers horen niet graag dat er met de globalisering en de crisis een einde is gekomen aan op zijn minst de uitbreiding van de welvaartsstaat en   hoogst waarschijnlijk een inkrimping. Geen leuke boodschap voor de kiezers dus willen ze er hun handen niet aan branden net zomin als indertijd aan de hypotheek aftrek. Eerst moest die kredietbubbel tot explosieve proporties uitgroeien voordat politici die lek durfden prikken. Nu moeten we op de blaren zitten.

Het heilige geloof in de welvaartsstaat is ondertussen weliswaar geen taboe meer maar het thema wordt partijpolitiek ferm afgeschermd, zowel ter linker als ter rechter zijde. Aan beide kanten van het politieke spectrum wordt net gedaan alsof we slechts met tijdelijke bezuinigingsmaatregelen te maken hebben. Hier en daar horen we wel het woord hervormingen maar dan zonder invulling. Het dient om de onrust te bezweren. Hoe lang kun je dat nog volhouden en dan bedoel ik niet alleen het kabinet? Ook de oppositie doet er hard aan mee.

Over hervormingen wordt niet gepraat, over bezuinigingen des te meer. Bezuinigingen zonder visie. Reparatiebezuinigingen met als doel om de illusie van de welvaartsstaat overeind te houden. Ondertussen is Nederland een grote snelkookpan geworden, opgestookt door de economische crisis. Gans Nederland loopt op zijn tenen van de zenuwen. Wie is er nu aan de beurt om in te leveren? Wat voor slecht nieuws is er nu weer?

Ondanks alles weigert links van zijn geloof in de welvaartsstaat te vallen: traditioneel links niet (PvdA), wereldverbeteraars links niet (Groen Links) en volks links zeker niet (SP). De een meer dan de ander, maar alle 3 houden ze vast aan hun geloof in de oneindige solidariteit tussen mensen. Het inzicht dat je als overheid niet onbegrensd solidariteit kunt afdwingen, is nog steeds niet doorgebroken en zal naar ik vermoed ook nooit doorbreken want het is de steunbeer waar hun hele politieke wereld op berust. Tot hun eigen geruststelling heeft de staat, want deze politieke partijen organiseren solidariteit het liefst door en vanuit Den Haag, voorlopig genoeg machtsmiddelen om die solidariteit af te dwingen. Als je het maar gelooft.

De PvdA, daarbij zelfs aangemoedigd door de VVD, wil om die solidariteit kost wat kost overeind te houden, alles inzetten op nivellering door inkomensbeleid: de zorg, de huren, de mobiliteit en het onderwijs. Alles maar dan ook alles wordt ondergeschikt gemaakt aan de veronderstelde gelijke kansen voor iedereen en de daaruit zogenaamd noodzakelijk vloeiende gelijkheid (Links weet al lang niet meer wat het verschil is tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid). De dwang die daarbij steeds meer te pas komt, heeft zijn grenzen maar dat beseft Links niet. Ik schreef het al. Gewoon een kwestie van geloofsovertuiging en gebrek aan inzicht in de menselijke aard.

Waarom doet de VVD hier aan mee? Naar het schijnt een groot raadsel voor menig VVD'er tenzij die inziet dat de VVD een pure machtspartij is. Zo lang je aan de macht bent, heb je immers controle over de gang van zaken. Je bent bereid daarvoor links en rechts wat in te leveren. Alles beter dan aan de kant staan. Een extra stimulans daarbij is de PVV van Wilders. Zijn nationaal-socialistische beweging wil net als Links ten koste van alles de solidariteit tussen Nederlanders met een hoofdletter behouden en wil daarom in tegenstelling tot Links, alles wat zogenaamd vreemd is en geld kost, uitbannen. Onder het motto weg met de migranten en Europa houdt hij onder de gefrustreerde Nederlandse kiezers het geloof in de Nederlandse welvaartsstam in stand. Dat brengt stemmen op en dat wil de VVD niet dus wordt die een ietsje pietsie PVV, maar dan met de P van populistisch.


En D66, wat is de plek van D66 in dit geheel? Dat is mij gewoontegetrouw niet duidelijk behalve dat ze in die partij een groot vertrouwen hebben in de redelijkheid van mensen. Dat is mooi maar onzin. De mens is ook een dier, een onberekenbaar dier nog wel, de kranten staan er dagelijks vol van. De redelijke mens is een mooi uitgangspunt maar het zou redelijk zijn als ze bij D66 ook leerden rekening houden met onredelijkheid of denken ze bij D66 dat je de onredelijkheid van staatswege met vele regelgeving kunt afdwingen? Een onredelijke geloof.

Tot slot. Hoe zit het met de Christenen in de politiek? Moeilijk natuurlijk want Nederland mag dan een door en door Christelijke cultuur hebben, niemand die het nog beseft. Dus daar kom je politiek niet ver meer mee. Wat nu? Je visie moderniseren of aanpassen, maar waaraan? Aan links met zijn onwankelbare geloof in solidariteit, in rechts met zijn al even onwankelbare geloof in macht en individu of aan D66 met zijn trouwe belijdenis in de mens als redelijk wezen? De Christenen weten het niet meer en nemen dus van alles een snufje. Ondertussen blijven ze een beetje zwalken totdat er een leider is die het goed doet op TV en in de huiskamer. Tot die tijd zitten ze in de wachtkamer van de politiek.

donderdag 22 augustus 2013

ANTWERPSE SCHILDER JACQUES VERMEERSCH

Foto: Petrus

Sommige schilders zijn nog kleurrijker dan hun palet. Dat geldt zeker voor Jacques Vermeersch. De Antwerpenaar woont op de eerste etage aan het begin van De Oever en kijkt uit op het plein van St. Jansvliet, waar elke zondag een kleine, veredelde rommelmarkt wordt gehouden. Een ideale plek voor Jacques zo merken we als we zijn zijn woning op het eerste verdiep betreden. Alle muren hangen vol met schilderijen, overal liggen tekeningen, papieren, boeken en onvoorstelbaar andere dingen die Jacques in zijn leven -hij is 78 jaar – verzameld heeft. Er is nauwelijks plek meer om te lopen. Als we door de vanwege de boeken en andere verzamelde dingen nauwe gang van zijn woonkamer naar zijn slaap en leskamer annex atelier lopen, kunnen we er maar net door. 

Al meteen bij binnenkomst begint hij te vertellen over zijn schilderijen. Ons oog valt op een schilderij met piramides. Dat gaat terug tot aan zijn Egyptische tijd. Daar heeft hij geleerd dat een piramide op zijn kop symbool is voor hergeboorte. Op het schilderij sterft de oude wereld af en begint een nieuwe. Hij laat weten dat hij zijn hele leven professor is geweest en nog steeds les geeft in zijn atelier aan huis. 

Hij wijst ons op een schilderij van Edith Piaff, daarna nog een en nog een. In totaal heeft hij 54 schilderijen en tekeningen van deze “Grande Dame” gemaakt. Hij kent haar persoonlijk. Hij was ook bij haar huwelijk met Theo Sarapo (1962). Nadien was hij bij haar sterfbed. Hij heeft toen nog een beeldje gekocht van de Heilige Theresia want dat waren ze vergeten bij haar bed te zetten. Ze was heel gelovig. Nog steeds als hij in een café komt in haar geboorteplaats Belleville vragen mensen die hem nog kennen van vroeger om een handtekening. Simone Signoret en Yves Montand mag hij ook tot zijn vrienden rekenen.

Foto: Petrus
Zo te horen heeft hij in Parijs de tijd van zijn leven gehad.Trots vertelt hij op uitnodiging van de burgemeester binnenkort naar Parijs te vertrekken. Hij vertelt een vriend van de Spaanse schilder Salvador Dali te zijn geweest. Hij is erelid van 'Les amis d'Edith Piaff'. In zijn CV meldt hij schilderijen te hebben geschonken aan de kathedraal van Corio del Rio in Sevilla en aan de moskee Meknes in Marokko. Hij heeft ook gelogeerd bij de grote goochelaar David Copperfield aan wie hij een portret geschonken heeft met op de achtergrond diens volledige leven.

Zijn kunst noemt hij symbolisch realisme. Bij elk schilderij hoort een verhaal en dat krijgen we dan ook telkens te horen. Een prostituee blijkt de gevangene te zijn van haar eigen leven. De prostituant staat afgebeeld als een man zonder gevoel. Het geheel is gedompeld in rood, de kleur van de passie. De armoedige, treurige in grijs geschilderde man op het bed is gelukkig dank zij een sigaret en een fles wijn. Jacques doet niet al te moeilijk over leven en levenskunst. Zo te horen en te zien heeft hij zich met hulp van de schilder en tekenkunst veel vrienden in veel hoeken van de wereld gemaakt. Hij heeft van het leven genoten en doet dat nog.

Het poseren voor mijn camera gaat hem niet goed af. Ik moet een paar keer aandringen of hij in de lens wil kijken. Als ik hem vraag op zijn bed te gaan zitten, zegt hij niet van zitten te houden. Terwijl ik foto's maak, gromt hij dat ik precies een fotomaniak ben. Een leuk verwijt van iemand die zijn hele huis heeft vol hangen met schilderijen, tekeningen en het volgestopt heeft met teveel om op te noemen. Jacques is schilder, verzamelaar en levenskunstenaar. Dat doe je hem niet zo maar na.

Als je meer wilt weten over Jacques dan kun je kijken naar onderstaande YouTube filmpje van ongeveer 6 minuten.






woensdag 21 augustus 2013

THEOLOGIE VAN HET CONDOOM

Een digitaal fantasieke van Petrus

Stel
Stel
Stel
Dat God de Vader
een condoom
had gebruikt.

Dan was de Heilige Geest niet gekomen
Maria geen Moeder geworden
hun zoon Jezus Christus
niet geboren.

Wij mensen zouden dan
voor eeuwig verdoemd zijn geweest.

Gelovigen prijzen de Vader
dat hij zijn Zaad vrijelijk heeft laten komen.

Ongelovigen betreuren dat de Vader
geen condoom heeft gebruikt.


                    Petrus

zondag 18 augustus 2013

MYSTERIE

Een digitale fotocollage van Petrus

MYSTERIE

Ik ben
Net als de Heilige Geest
ingedaald
in de schoot van een vrouw

Niet een keer
zoals God de Vader
Maar wel drie keer

De vrouw werd Moeder
Zoals de Maagd Maria
maar dan drie keer

en ik Vader
zoals God de Vader
maar dan drie keer


                           
                                                              Petrus