Met dank aan Hieronymus Bosch, Dood van een vrek, olieverf op paneel omstreeks 1490, Washington, National Gallery of Art. |
vrijdag 13 september 2013
NIEUWE ZIEKENHUISGIDS
Kunsten en (Internationale)Politiek
de nieuwe ziekehuisgids,
dood van een vrek,
hieronymus bosch,
mus st.radboud,
nijmegen
donderdag 12 september 2013
DE KAMER VAN RUTTE
Kunsten en (Internationale)Politiek
de bovenkamer van rutte,
roze olifant
woensdag 11 september 2013
EIGENTIJDSE LEEGTE BIJ ERWIN OLAF
De solisten van het Nationaal Ballet gefotografeerd door Erwin Olaf. |
De bovenstaande foto van Erwin Olaf
van het Nationale Ballet is eerst en vooral een fysieke foto: een foto van lichamen
in plaats van mensen. Dat past bij ballet. Ballet is immers een
atletische sport op muziek. Het draait allemaal om lichaamsbewegingen
die door de muzikale begeleiding een extra accent krijgen waardoor de
schoonheid van de lichaamsbeweging tegelijk expressief en subtiel
wordt. Ballet is een gecombineerde schoonheidservaring van
lichaamsbeweging en muziek. Het verhaal is de bijzaak, de emoties de
kapstok waaraan de lichaamsbewegingen en de muziek worden opgehangen.
Op het eerste gezicht zie je niet dat het om een balletgezelschap gaat. De klassieke
balletkostuums zie je niet op deze foto. De houdingen maar vooral de
balletschoenen verraden dat het om een balletgezelschap gaat. In
ballet staat meestal een vrouw centraal, zeker in het klassieke
ballet. Mannen spelen voornamelijk een ondersteunende rol waarbij
gebruik wordt gemaakt van hun spierkracht. Mannen tillen de vrouw op
of vangen haar op. Het paar als centrum met de man die de vrouw boven zijn macht tilt.
Welsiswaar heeft Erwin
Olaf een paar in het centrum van de foto gezet maar dan wel met iets
meer accent op de man. Twee vrouwen steunen op een en dezelfde man.
De een staat naast de man en leunt met een hand op zijn schouder. De
ander zit aan zijn voeten en steunt lichtjes op zijn benen. Zo blijft
de man toch de steun voor de vrouw maar dan wel zonder haar nog boven
boven zichzelf uit te tillen. Je zou dat eigentijds kunnen noemen.
Links staat nog een
paar waarvan de vrouw zelfbewust op de man leunt. De man staat er
zeer demonstratief bij met zijn naakte torso. De naakte torso's van
drie mannen geven de foto zijn fysieke uitstraling. Ze vallen bij
de eerste oogopslag op. Met 5 staande en een zittend man domineren
mannen de scène ondanks dat zij omringd zijn door 8 vrouwen. Een van
die 8 is mannelijk gekleed waardoor het overwicht van vrouwen wordt
verkleind. De schoonheid van de naakte mannelijke torso meet zich met de vrouw.
Rembrandt, De Nachtwacht, Rijksmuseum |
Het heet een balletgezelschap maar dat is het niet op de foto. Erwin Olaf heeft een verzameling
individuen gefotografeerd, ook dat is eigentijds. Nergens verraadt
een gebaar, een oogopslag of stand van het hoofd enige onderlinge
relatie tussen de leden van de groep, zelfs niet tussen de vrouwen en
de mannen die enig fysiek contact hebben. Bovendien staat de groep er
statisch en gekunsteld bij. We zien een emotionele leegte gevuld met
fysieke aanwezigheid: geen menselijke warmte, emotie en/of actie.
Vergelijk dat eens met de Nachtwacht van Rembrandt. Daar zien we een
dynamisch gezelschap, een echt gezelschap. Door de leden van
het balletgezelschap zo afstandelijk, zo individueel, zonder enig onderling verband of emotie neer te zetten, is de foto nog eigentijdser geworden.
Kunsten en (Internationale)Politiek
ballet,
erwin olaf,
nachtwacht,
rembrandt,
solisten nationaal ballet
maandag 9 september 2013
DE WREDE GODEN
Voor Christenen –
katholieken en protestanten gelijk – is God liefde. Misschien voor
de katholieken een beetje meer dan voor de protestanten. Voor
katholieken is God de Vader vooral een vergevingsgezinde vader die
begrip heeft voor de stommiteiten en dwalingen van zijn schepsels.
Voor de protestanten is het meer een strenge vader die erop toe ziet
dat je je aan zijn geboden houdt. Maar voor beiden is God hoe dan ook
liefde. Maar er zijn ook veel Christenen die aan deze stelling
grondig twijfelen of er niet meer in geloven. Zij zien in “de
ellende in de wereld” en het kwaad het bewijs dat hun Chrsietlijke
God geen liefde kan zijn. Een God die liefde is, zou al die ellende
in de wereld niet moeten toelaten, zo vinden zij.
En inderdaad, de wereld
is kort door de bocht gezegd een grote rotzooi met oorlogen die dood
en verminking zaaien onder mensen, met natuurrampen waarbij soms
duizenden doden vallen, met neerstortende vliegtuigen, zinkende
schepen, akelige ziektes die zich over de wereld verspreiden, vroeg
stervende kinderen en ga zo maar door. De wereld is een poel van
ellende, het is een hel van pijn en verdriet, van gehuil en
tandengeknars. Dus dat God liefde zou zijn is een onmogelijke,
onzinnige en zelfs dwaze gedachte.
Dat vonden de Azteken,
Maya's en al die andere pre-Colombiaanse volkeren ook. Zij geloofden
in goden maar niet dat het lieve goden waren. Waarom zouden ze ook?
Zij zagen elke dag het lijden van mensen, honger en ellende met als
sluitstuk een angstaanjagende dood. Het ligt dan meer voor de hand te
denken dat de goden met mensen doen wat ze willen. Je kunt de goden
er zelfs van verdenken dat ze de mensen gebruiken voor hun eigen
plezier en spelletjes. Waarom ook niet? Waarom zouden goden niet
mogen doen met hun schepselen wat ze willen?
In hun ogen en volgens
hun dagelijkse ervaringen konden de goden dan ook niet anders dan
schrikwekkend zijn, voor wie een mensenleven hoegenaamd niet telt. Ze
houden van oorlogen, ziekten en rampen. Goden zijn ontzagwekkend
amoreel die zich van niets of niemand iets hoeven aan te trekken. De
goden maken van de wereld een wrede wereld door er zich mee te
vermaken.
Hoe kon je zulke goden
toch nog gunstig stemmen zodat hun wreedheid wat getemperd zou worden
en er niet nog meer ellende op jou, je familie en je volk zou
neerdalen? Die vraag moeten de hogepriesters van de Azteken, de
Maya's en de Pre-Colombiaanse volkeren in het algemeen zich steeds
opnieuw gesteld hebben zeker als ze weer door een hongersnood, een
oorlog, een ziekte of een natuurramp bedreigd werden.
Het antwoord op die
vraag was voor de hand liggend. Als de goden van dood en verderf
hielden, van pijn en bloed, van geween en tandegeknars dan was het
zaak om die goden als het ware op hun wenken te bedienen en hun bij
gelegenheid een of meer mensen te offeren. Hoe wreder het offer, hoe
tevredener dat de goden zou stemmen want ze waren zelf toch ook
onmetelijk wreed? Mensen nog levend hun hart uitrukken, onthoofden,
levend verbranden, het zou de goden wel eens gunstig kunnen stemmen
en dat is dan weer goed voor de rest.
Als de goden wrede
spelletjes spelen met de mensen dan konden de mensen dat toch ook
doen om hun goden te plezieren? Vandaar dat in veel steden van de
Maya's, Azteken en andere volkeren tribunes zijn met daartussen een
veld waarop een balspel kan worden gespeeld. Aan het slot van het
spel (een nabootsing van het einde van de wereld? ) werden de
verliezers van het balspel voor de ogen van de toeschouwers ter
plekke gedood. Zo werd de goden een wreed spel aangeboden. De goden
weer even tevreden zodat de mensen ook weer even met rust werden
gelaten.
Deze schedels met een grijns vind je op ene rand van een groot platform waarop mensen werden geofferd door de Maya bewoners van de stad Chichen Itza in Yucatan, Mexico.(foto:Petrus) |
Maar waar komt dan het
Christelijke idee vandaan dat God liefde zou zijn? Het is een idee
dat dus volstrekt niet overeenstemt met de werkelijkheid. Hoe kan een
God die liefde zou zijn ooit Dachau of Auschwitz hebben toegelaten,
de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, de vernietiging van de Twin
towers, maar ook AIDS en Tsunami's? Hoe je het keert of wendt, het
idee dat God liefde zou zijn staat haaks op elke wereldse ervaring.
Zo bezien is Christendom een onmogelijk geloof.
Kunsten en (Internationale)Politiek
azteken,
chichen itza,
christendom,
colombia,
de wrede goden,
katholieken,
maya's,
mexico,
pre-colombiaanse goden,
protestanten,
uxmal
zondag 8 september 2013
ALEXANDER PECHTOLD
Alexander Pechtold is een ijdeltuit
maar dan van het studentikoze soort. Hij is namelijk best bereid
zichzelf af en toe ook als een grap te zien. Niet in de politiek,
daarin is hij serieus, bloeserieus en zoals het een goed student
betaamt zeer spitsvondig. Natuurlijk wil hij graag ministger worden.
Misschien heeft hij zelfs wel ooit gedroomd van een kabinet Pechtold
I. De mens is niets vreemd en dus ook Pechtold niet.
Heeft hij nu wel of niet averij
opgelopen in de zomerflirt tussen hem en VVD fractieleider 2e Kamer Halbe Zijlstra? De
enigen die deze vraag definitief en sluitend kunnen beantwoorden zijn
de kiezers. Ondertussen kunnen we alleen maar speculeren over zijn
lot en toekomst. Ik zie die somber in. Zijn tijd raakt op. Eeuwige
studenten zijn niet meer van deze tijd en dat weet Pechtold ook
donders goed.
Van de zomerflirt hou ik niet veel meer
over dan dat de VVD wel eens wilde spelen met Pechtold om te kijken
hoever ze konden gaan met hem. Te ver dus. Pechtold heeft zichzelf te
serieus genomen en is daardoor in de val van de VVD gelopen. Hij
heeft zich laten verleiden door de gedachte dat hij in overleg met de
VVD het land zou kunnen dienen, indien nodig als toegevoegd minister. Hij had beter moeten weten. Rutte
c.s. zijn niet van plan de macht met nog meer te delen. Als dat wel
het geval was geweest, hadden ze dat immers veel eerder laten weten.
Heeft dit kabinet enige schade geleden
door deze zomeraffaire? Ook hier kunnen we niet anders doen dan
speculeren maar ik vrees dat het ja is. Rutte en Samsom weten niet
goed meer hoe ze het landsbestuur nog moeten aanpakken. Het is een
onoverzichtelijk ratjetoe aan gedoe waardoor Nederlanders niet meer weten hoe de vork in de steel zit. Het zou wel
eens eerder mis kunnen gaan met het kabinet dat Samsom en Rutte denken. Is dat erg?
Ik denk het niet: nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Kunsten en (Internationale)Politiek
alexnder pechtold,
halbe zijlstra,
kabinet rutte,
vvd,
zomerflirt
Abonneren op:
Posts (Atom)