vrijdag 6 december 2013

NEW MINIMALISM (XIV)

New Minimalism Number 26, Brussels, November 2013


New Minimalism Number 27, November 2013

donderdag 5 december 2013

ROY VAN ZUYDEWIJN


Roy van Zuydewijn werd per abuis
Lid van het Koninklijk Huis

Prins Bernhard riep wie is die vent?
Ik vertrouw hem voor geen cent!

Zo is het maar net
wij volgen hem van A tot Zet.

Na 2 dagen had de AIVD al gedaan.
Roy heeft alleen het verkeerde streepjespak aan.

woensdag 4 december 2013

WAARHEEN MET EUROPA?

Kiev, Ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze foto heb ik in 2008 gemaakt. Ook toen al was het een uitgesproken verlangen van de Oekraïne om bij Europa te horen zoals je kunt zien aan de Europese vlag naast de geel-blauwe nationale vlag. Het westelijk deel van Oekraïne maakte ooit deel uit van het Oostenrijkse rijk. De hoofdstad van dat deel heet Lviv of zoals ze in Oostenrijk nog altijd zeggen Lemberg.
Terwijl in West Europa de EU uit de gratie is, lopen ze in Kiev te zwaaien met Europese vlaggen. Daar is Europa redding, hier is Europa ondergang. Het is maar wat je gewend bent. In de Oekraïne hebben ze zeventig jaar onder het juk van de Sovjet Unie gezeten en dat is meer dan genoeg om niks meer van Rusland te willen weten. Hier gaat het even niet zo goed en steekt meteen de nostalgie de kop op naar de gulden en de klompendans. Ik overdrijf natuurlijk maar in Nederland tellen ze al lang hun zegeningen niet meer.

Dat is de mens eigen en vooral mensen die het goed hebben gehad. Maar het is ook de schuld van de politici. Als het hun uitkomt om hun verantwoordelijkheid te ontlopen, wijzen ze naar Europa en Brussel als de boosdoeners. Dat is onzin. Europa zijn wij allemaal en de leiders die we gekozen hebben, zijn wij ook. Brussel als politiek excuus voor ongemakkelijke politieke waarheden en maatregelen gebruiken, leidt er natuurlijk op den duur toe dat de burgers Europa gaan verfoeien of zelfs haten.

Kiev 2008. Het Maidan plein bij het vallen van de avond gezien vanaf Hotel Ukraïne.

Waar moet dat heen? Eerst en vooral hebben we politici nodig die niet weglopen voor hun verantwoordelijkheid. Daar is of een kleine revolutie voor nodig of een fikse schok. Ik hoop dat het eerste kan maar het zal wel het laatste worden. Eerst een schok, met alle mogelijke gevolgen van dien en dan wie weet, een nieuw meer verantwoordelijk politiek leiderschap.

Waar moeten we heen met Europa? Er uitstappen kan, maar is absurd. Je gooit een bouwwerk dat zijn nut een halve eeuw heeft bewezen niet overboord als oud vuil. Dank zij de EU leven we nu vreedzaam met en naast elkaar, heeft Duitsland zijn verleden kunnen verwerken, en de rest de oorlog, drijven we met elkaar handel, kent de wereld een Europees gezicht, nemen we maatregelen om iedereen in de welvaart te laten delen, geven een antwoord op de globalisering, kunnen ons meten met de VS, Rusland en China enz. enz.

Het prachtige Lavra klooster in het midden van Kiev (2008)

Dus de EU opzeggen is geen optie. Maar hoe gaan we dan verder? Ik denk zoals we tot nu verder zijn gegaan. Stap voor stap naar meer onderling begrip en samenwerking zonder onze identiteit op te geven. Dat hoeft ook helemaal niet. Hebben Amsterdam, Maastricht, Den Bosch en mijn geboortestad Oss hun identiteit opgegeven toen ze deel gingen uitmaken van de Republiek der Nederlanden en later van het Koninkrijk der Nederlanden? Nee toch. Nou dan, dan hoeft dat toch ook helemaal niet zo te zijn als we deel uitmaken van een Verenigd Europa!


Hoe verenigt? Dat ik het niet weet en ik hoef het ook niet te weten. Elke toekomst is onzeker en dus ook die van Europa. Is Rusland zeker van zijn status over 25 jaar, of de VS of China? Nee, dus is Europa dat ook niet. Dat geeft ook niet. Als we maar op de een of andere manier bij elkaar blijven. Natuurlijk zullen experts, betweters, politieke mislukkelingen, samenzweerders, professoren en deskundigen elkaar om de oren blijven slaan met argumenten hoe het allemaal anders en beter moet, maar daar moeten we ons niet het hoofd door op hol laten brengen. We wikken en wegen, houden het hoofd koel en blijven bij elkaar. Als we dat blijven doen, zullen nog meer mensen met de Europese vlag gaan zwaaien. Mooi toch. Europa is onze erfenis, de mijne en de jouwe.   

dinsdag 3 december 2013

DE RODE STOEL (EN DIE VAN VINCENT VAN GOGH)

Petrus, 'De Rode Stoel', acryl op multiplex, 82 x 120 cm
De gedachte aan een stoel als onderwerp voor mijn gebruikelijke thema's was zo maar bij me opgekomen. Of toch niet? Ik dacht aan een eenvoudige, nadrukkelijk aanwezige stoel die staat tussen chaos en orde. Een stoel die aanzet tot nadenken of misschien nog beter mediteren over ons mensen tussen die chaos en die orde, tussen heden en verleden. Iets tussen van Gogh en Mondriaan in. Ik hou van de meditatieve eenvoud van Mondriaan en de al even medidatieve kleurenrijkdom van van Gogh. Van Gogh mediteert over de werkelijkheid met realistische vormen en kleuren, Mondriaan met abstracte vormen en primaire kleuren. Een prachtige schilderkunstige erfenis die het waard is om op verder te werken. Maar ik vond dat ik deze stoel in zwart-wit moest schilderen. Een eenzame zwarte, enigszins vormloze stoel moest het worden.

Maar dat werd niks. De stoel ging verloren tussen de zwarte-witte plavuizen en de donkergrijze muur. Na enkele dagen geaarzeld te hebben, besloot ik de stoel donkerrood te verven. Toen bleek ook de muur alsnog een kleur nodig te hebben. Geel was prima. Maar de vorm van de stoel kwam nog niet voldoende uit. Na weer enkele dagen aarzeling besloot ik de stoel blauw te omlijnen. Het schilderij was af.

Links: 'Vincent's stoel met zijn pijp', Arles december 1888, Londen National Gallery. Rechts: 'De stoel van Gauguin, Arles december 1888, Van Gogh Museum Amsterdam.

Natuurlijk kende ik de stoelen van Vincent van Gogh en die van Hockney al. Vincent's stoel is ook eenvoudig maar wel realistisch. Hij was misschien wel de eerste die een stoel schilderde. Bij zijn tijdgenoten en schilder vrienden (Lautrec, Gauguin, Seurat, Signac, Manet, Monet en Renoir) heb ik op internet geen stoel op de hun afbeeldingen pagina gevonden. De stoel was toen blijkbaar nog geen schilderkunstig onderwerp.

Van Gogh heeft 2 stoelen geschilderd. Die van hemzelf, die ook voorkomt op het schilderij van zijn slaapkamer in het Gele Huis in Arles en de stoel van zijn schildersvriend Guaguin. Op de website van het Van Gogh museum is te lezen dat De stoelen wel gezien worden als een personificatie van hun bezitters en Van Gogh moet hier ongetwijfeld aan gedacht hebben bij het maken van dit doek (de stoel van Gauguin). In een stilleven met attributen wordt zo een persoon - zijn vriend Gauguin - ‘geportretteerd’.
In die zelfde tijd maakte hij ook een schilderij van zijn eigen stoel, nu in de National Gallery in Londen. Dit werk toont een eenvoudige, onbewerkte houten stoel met rieten zitting, zoals ook weergegeven in De slaapkamer. De simpele stoel, het sobere vertrek en de weergave bij daglicht wijzen op Van Goghs directe, realistische benadering.”

Op de website van de 'De Vincent van Gogh Galerij' staat dan weer het volgende: “Van Gogh’s eigen stoel, eenvoudig en pretentieloos, is een simpele rieten stoel op een vloer met rode plavuizen. Gauguin’s stoel is daarentegen veel sierlijker. Het is daarom niet onredelijk de stoelen te interpreteren als het beeld dat Van Gogh van zichzelf had tegenover zijn visie op Gauguin. Van Gogh verkoos zijn hele leven het gezelschap van arme arbeiders boven dat van mensen met een aristocratische achtergrond. Vincent’s relatie met Paul Gauguin was bijzonder stormachtig en eindigde met het oor-incident (hoewel Van Gogh en Gauguin elkaar tot aan de dood van Vincent sporadisch bleven schrijven). Gauguin’s stoel is veel overdadiger en sierlijker. Het is duidelijk dat Van Gogh zich eerder identificeerde met de hard werkende boeren, die hij zo vaak schilderde, dan met een veel minder wereldse (en mogelijk egoïstische) bon vivant als Gauguin.”

Van Gogh zelf geeft in brieven alleen maar beschrijvingen, geen uitleg. In een brief aan kunstcriticus G.-Albert Aurier schrijft hij die van Gauguin "...zijn stoel van donker roodbruin hout, de zitting van groenig stro en op de plaats van de afwezige een kandelaar met brandende kaars en moderne romans." De beide stoelen beschrijft hij in een brief aan Theo: "…dat de laatste twee studies tamelijk grappig zijn. Doeken van 30, een stoel van hout en helemaal geel met rieten zitting op rode plavuizen tegen een muur (bij daglicht). Verder de armstoel van Gauguin, rood en groen, nachteffect, muur en vloer ook rood en groen, op de stoel twee romans en een kandelaar. Op dun doek, met hoge impasto’s” (Brief 571/740: ca. 23 november 1888).

David Hockney

David Hockney schrijft in zijn boek 'That's the way I see it' (Thames and Hudson 1987) dat hij de stoel van Vincent van Gogh gemaakt heeft op verzoek van de mensen van het fotofestival te Arles als een eerbetoon aan van Gogh ter gelegenheid van het feit dat het 100 jaar geleden was dat van Gogh naar Arles was gekomen. Tegelijkertijd schilderde hij ook de stoel van Gauguin “...but I altered it and put them both in reverse perspective. In these paintings I was still exploring the spatial ideas of perspective....” (blz. 174)

De 2 stoelen worden ook wel als een twee-eenheid gezien. “Behalve door de symbolische achtergronden (hieronder toegelicht) zijn deze schilderijen ook uniek door de manier waarop ze samen worden gepresenteerd, of dat nu gebeurt op een van de zeldzame tentoonstellingen waarop ze samen te zien zijn (in Londen 1968 bijvoorbeeld), of gewoon naast elkaar in een boek. Meestal worden de werken in omgekeerde volgorde getoond en niet op de hierboven afgebeelde manier. Met andere woorden, als de stoel van Gauguin links staat, is het alsof de stoelen zich van elkaar afkeren en duidelijk de vaak botsende karakters van Van Gogh en Gauguin symboliseren. Meestal worden de werken op deze manier gepresenteerd vanwege de vluchtige relatie tussen beide schilders. Als de schilderijen echter zoals hierboven worden gepresenteerd, suggereert dit een andere interpretatie: die van een wederzijds respect tussen de kunstenaars, niet van harte maar toch een oprechte bewondering, ondanks het ongelukkige verloop van hun relatie in ‘Het Gele Huis’ in Arles.”

Op een andere website las ik tot slot het volgende over de 2 stoelen:Zoals wel vaker met artistieke grootheden die op elkaars lip zitten: er ontstonden spanningen tussen Vincent en Gauguin. Gauguin gaf aan te willen vertrekken. Beiden hadden zoveel energie in de artistieke relatie gestorken, dat zij zichzelf aan het verliezen waren. Ze voelden zich eenzaam en leeg. Vincent schilderde toen hun beider stoelen, leeg, in de kleuren die hun stijl zo kenmerkten. Het einde van een droom..... “






40) ‘Vincents stoel met pijp’ en Gauguins leunstoel, Arles, december 1888, Vincent van Gogh




maandag 2 december 2013

NEW MINIMALISM (XIII)

New Minimalism Number 24, Metro Troon, Brussels, November 2013


New Minimalism Number 25, Metro Troon, Brussels, November 2013

zondag 1 december 2013

NEW MINIMALISM (XII)

New Minimalism Number 22, Foto Museum Antwerp, November 2013


New minimalism Number 23, Foto Museum Antwerp, November 2013