zaterdag 25 januari 2014

DE FILMSTERPOSE THUIS


Niet dat ik me herinner dat deze foto gemaakt is, hoegenaamd niet. Maar ik ken de foto wel zo lang als ik me kan herinneren. Hij moet gemaakt zijn toen ik pakweg een jaar of vijf was, dat wil zeggen in het begin van de jaren vijftig. Een ingekleurde foto was toen blijkbaar populair want er zitten er een paar meer in ons familie archief. Ze zijn amateuristisch ingekleurd door een familielid die dat van een maatje in diensttijd had geleerd, zo herinner ik me ook nog.
Liz Taylor

De foto is gemaakt in ons woonhuis aan de Berghemseweg. Ik herken het zeil en de cocosmat. Die kleuren komen min of meer overeen met de werkelijkheid. Ik ga er daarom vanuit dat het pakje wat ik aan had de kleur heeft gekregen die het ook werkelijk had. Ik herinner me dat pakje overigens niet. Zeil en mat gaan langer mee, zo'n kledingstuk is na een jaar of te klein of versleten vandaar dat het niet in mijn geheugen zit. Daarom kan de mode altijd weer terugkomen. Ze duurt maar kort en is gauw vergeten.

Het is geen toevallig familiekiekje maar een zorgvuldig gemaakte foto door een beroepsfotograaf. Dat kun je aan alles zien maar vooral aan de pose. Een jaren vijftig pose van filmsterren. Ik heb het nog eens na gekeken op internet en inderdaad, ik vond foto's van de jaren vijftig filmsterren Elisabeth Taylor en Sofia Loren waarop ze in min of meer dezelfde pose zitten. Ik heb geen foto's van mannen gevonden die toen op deze manier poseerden. Dat zou men - denk ik – toch wel 'verwijfd' hebben gevonden. Mannen zeker toen, het was de tijd van de cowboyfilms en die moesten dus stoer zijn.
Sofia Loren


Maar een jongetje op deze manier fotograferen moet kunnen, zal de fotograaf toen gedacht hebben, zeker als ik hem een bal geef om vast te houden. Dat had natuurlijk eigenlijk een strandbal moeten zijn maar dat viel toen nog ver buiten onze mogelijkheden. De fotograaf maakte er op een simpele manier een huis, tuin en keuken pose van. Poseren als een filmster is van alle tijden. Veel mensen doen nu eenmaal graag na wat de groten der aarde hen voordoen. Dat zal wel nooit veranderen. Ik heb er in ieder geval een mooie foto voor mijn familie archief aan overgehouden.

3 opmerkingen:

  1. Het spijt me het te moeten zeggen Petrus, maar ik vind Sofia Loren toch interessanter om naar te kijken :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ZJA Ik bedoelde ouders. De foto was voor mijn ouders bestemd en dus zit het wel snor.

      Verwijderen