Petrus, Koe op tafel in landschap,digitaal bewerkte tekening |
zaterdag 1 februari 2014
DUTCH-LAND
Kunsten en (Internationale)Politiek
digitaal bewerkte tekening van petrus,
dutch-land,
koe op tafel in landschap
vrijdag 31 januari 2014
DE FOTOWEDSTRIJD
De foto waarmee ik een Kodakprijs won. Veracruz, Mexico 1975 |
Ik doe niet zo gauw mee aan een
fotowedstrijd. Ooit, toen ik tijdens mijn verblijf in Mexico besloten
had om meer tijd (en geld) te besteden aan de fotografie, heb ik
meegedaan aan een wedstrijd. Ik wilde wel eens weten of ik ondertussen
wat geleerd had van het bestuderen van de meesters in de fotografie.
Vooral aan de Life library of photography (een uitgave van Time-Life
books) heb ik veel gehad.
Tijdens een vakantiereis maakte ik een
paar foto's aan het strand van Veracruz die qua compositie en
lichtval geschikt waren voor deelname aan een wedstrijd. Het soort
foto's dat geliefd is bij de gemiddelde kijker: een beetje
romantisch tafereel (dank aan de regen) in zacht strooilicht. Dat bleek zo te zijn. Mijn
eerste de beste inzending kreeg een eervolle vermelding en werd
gepubliceerd. Het negatief moest ik gratis afstaan aan Kodak voor
gebruik in advertenties enz. Ook een manier om goedkoop aan goed materiaal te komen. Ik vond dat niet erg. Die prijs was voor mij een
aanmoediging om door te gaan.
Wedstrijden had ik niet meer nodig. Ik
had genoeg zelfvertrouwen om mijn eigen gang te gaan. Pas tientallen
jaren later in België , besloot ik maar weer eens mee te doen. Zo
stuurde ik straatprotretten in voor een nationale fototentoonstelling
in Breda. De organisatoren waren enthousiast. Maar toen een van hen
zonder schroom vroeg om gratis exemplaren voor zijn eigen
verzameling, besloot ik van deelname af te zien. Ik had geen zin om
mijn foto's aan zulke mensen te geven.
Een van de 8 digitale foto's uit de serie "De groeten uit New York". |
Aangemoedigd door publicatie van foto's
in 'Beeldexpress', het blad van de Vlaamse amateurfotograaf en
filmer, besloot ik aan een door hen georganiseerde selectie voor een tentoonstelling
mee te doen. Het moesten eigentijdse foto's zijn.
Ik wilde wel eens weten of ik met mijn tijd was mee gegaan met mijn
inmiddels digitale foto's. Bij mijn eerste inzending ergerde een
vooraanstaand jurylid zich aan de door mij gebruikte rose gekleurde
passe partouts (kaders). Mijn uitleg dat dit prima paste bij de
foto's werd hardvochtig terzijde geschoven ook al werd algemeen
erkend dat de foto's goed waren.
De tweede keer was er een jurylid die meende dat ik vanwege een groene weerschijn een technisch onbenul
was, terwijl het ging om een serie unieke foto's gemaakt in de metro onder soms bar slechte omstandigheden. Een kunststukje mag ik wel zeggen, niet alleen technisch maar ook fotografisch inhoudelijk. Maar mijn uitleg mocht ook hier niet meer baten, hoewel een ander
jury lid - een foto journalist die beter besefte dan de academica wat er komt kijken bij het maken van foto's onder dergelijke omstandigheden - nog een poging deed een positief geluid te laten horen. Een
derde inzending in de vorm van een fotoboek liep helemaal op niets
uit.
Natuurpunt, 30 december 2013. De foto past mijns inziens bij de uitleg van Wim Helsen die bij het woord groen zegt te denken aan moeiteloos. Alles wat natuurlijk is, groeit immers moeiteloos. |
Sinds die tijd doe ik niet meer mee.
Tot deze week, toen ik een email kreeg van een medewerkster van
Beeldexpress om mee te doen aan de 'The Green Wall', een wedstrijd met een groen thema dus. Nu ben ik
allergisch voor alles wat als groen of duurzaam wordt aangeprezen,
die woorden zijn modieuze pasmunten geworden zonder inhoud, maar ik werd over
gehaald door een filmpje van de Vlaamse cabaretier en acteur Wim Helsen als jurylid.
Ik heb onlangs nog genoten van zijn
voorstelling 'De Prutser'. Naar aanleiding daarvan schreef ik de blog
“Het menselijk tekort”. Ik werd in mijn besluit gesterkt door het filmpje met zijn uitleg
van het thema (helaas lukt het me niet het hier te plaatsen). Ik besloot om twee foto's in te zenden die ik toch al
had gemaakt en wellicht beantwoorden aan wat hem voor ogen staat.
Vandaar dat ik toch nog maar een keertje heb meegedaan.
donderdag 30 januari 2014
KNUFFELPIRAAT
Beren Piraat Piet. Van Petrus voor Marieke Nelissen van LePetit Studio. |
Kunsten en (Internationale)Politiek
beren piraat piet,
knuffelpriraat,
le petit studio,
marieke nelissen
woensdag 29 januari 2014
FOTOBOEK MARRAKECH IV
Marrakech, 12 januari 2014. Onze Riad (een soort Marrokaanse B&B) lag midden in een volkswijk en dus was er altijd weer veel te zien aan dagelijkse beslommeringen. |
Marrakech, 12 januari 2014. In Marokko zie je overal de overgang van traditioneel naar modern. In de volkswijken zie je nog veel traditionele klederdracht, vooral bij vrouwen. |
Marrakech, 12 januari 2014.Overal ter wereld keuren en kopen vrouwen op de markt op dezelfde manier. Ik vind dat heel geruststellend. |
Marrakech, 12 januari 2014. |
Marrakech, 12 januari 2014.Deze vrouw zat in de buurt van een moskee te bedelen. ze had geen bezwaar tegen een foto uiteraard nadat ik haar wat had gegeven. |
Marrakech, 12 januari 2014. Op de een of andere manier is dit een 'oosterse' prent. Een plaatje uit een boek over een ver 'oosters' land. |
Marrakech, 12 januari 2014. Een van de vele markten op een van de vele pleintjes. |
Kunsten en (Internationale)Politiek
marrakech,
volkswijken
dinsdag 28 januari 2014
DUTCH-LAND
Kunsten en (Internationale)Politiek
digitale compositie,
dutch-land,
koe in ruit,
petrus
maandag 27 januari 2014
NEW MINIMALISM XXX
Petrus, New Minimalism Number 39, 2 December 2013 |
Petrus, New Minimalism Number 40,Metrostation Troon Brussels, 4 december 2013 |
Kunsten en (Internationale)Politiek
new minimalism numbers 39 and 40. Petrus
zondag 26 januari 2014
MONA LISA 0.2
Petrus, Mona Lisa 0.2, acryl en potlood op paneel, 80 x 120 cm |
Elk schilderij is een avontuur net als
trouwens elke artistieke oefening. Je begint geïnspireerd maar je
weet nooit waar je uitkomt, zelfs niet als je het eindresultaat al in
je hoofd zit. Het zijn en blijven producten van geest en zintuigen en
daar kan van alles mee gebeuren. Artistieke oefeningen zijn dus
altijd spannend en dat is weer goed voor geest en zintuigen. Het
houdt ze scherp.
Ritme en tijd waarin het werk tot stand
komt, kunnen danig verschillen. Soms is het met een enkele dag of
zelfs een paar uur gedaan. Dan is het af. Maar het kan ook dagen
duren of langer. Je kunt vast komen te zitten. Je moet je schepping
herzien want de kleuren werken niet mee, de vormen blijken niet te
passen, de compositie is belabberd. Kortom, het zit tegen en dan zit
er niks anders op dan je opnieuw te oriënteren. Dat was het geval
met Mona Lisa 0.2.
De inspiratie kwam deze keer van een
foto in de krant. Om precies te zijn van Ann Goldstein, tot voor kort
de directeur van Het Stedelijk Museum van Amsterdam. De foto laat
zien dat ze van zichzelf een kunstwerk maakt. Japans-achtig en kunstig
als ik het zo mag uitdrukken, in de kleuren zwart, wit en rood.
Het was niet de bedoeling om van haar een
protret te maken dus of het schilderij al dan niet gelijkt, is
nooit van belang geweest. Zij is de verbeelding van de vrouw als de schepper van nieuw leven. Zij is de verbeelding van het raadsel van ons zijn en kennen,
artistiek en wetenschappelijk. Daarom heeft ze boeken
op haar hoofd en zweven er kleurige, raadselachtige planeten om
haar heen. Ze staat in een eindeloze ruimte, want hoe je het ook
keert of wendt tot nu toe zijn we als mensen eenzaam in die ruimte.
Wetenschappelijk zijn we als mensen,
als levende wezens, een toevalstreffer in de ruimte. Maar of dat
daadwerkelijk ook zo is, weten we niet. Pas als we nog zo'n
toevalstreffer van leven vinden in de inmense ruimte, weten we weer
een beetje meer. Daarom sturen we bijna met de moed der wanhoop satellieten
de ruimte in op zoek naar nog zo'n toevalstreffer aan leven ergens
ver weg in de ruimte. Zo'n vondst zou een wetenschappelijke triomf
zijn en ons minder eenzaam maken. Tegelijk verliezen we dan ook elke
goddelijke glans of toch weer niet?
Zo lang we nergens anders leven vinden
in de ruimte blijft ons bestaan een ontzagwekkend raadsel, een
mysterie dat mogelijk alsnog een goddelijke oorsprong heeft.Voor de
wetenschap onverteerbaar want onbewijsbaar. Geloof bestaat niet in de
wetenschap, statistieken wel, ook al is dat weinig meer dan berekend
toeval. Kortom, ons bestaan is en blijft een groot raadsel. Vandaar
Mona Lisa 0.2. De tweede versie van de nieuwe, nulde versie. De
eerste, de 0.1 zat in mijn hoofd.
Kunsten en (Internationale)Politiek
mona lisa 0.2,
mysterie van het leven
Abonneren op:
Posts (Atom)