zaterdag 8 februari 2014

DE OOIEVAARSFACTOR

Een digitale fotocompositie van Petrus.

Als ik een krantenartikel lees met een sensationele kop over een wetenschappelijke ontdekking die de mensheid dichter moet brengen bij zijn goddelijke status van Al-kenner en Al-weter, moet ik denken aan het ooievaar effect. Dat effect heb ik geleerd in mijn eerste jaar als socioloog student aan wat toen nog vrijelijk de Katholieke Universiteit Nijmegen heette. Ik meen dat het onze docent methoden en technieken Jansen is geweest die ons in een van zijn eerste colleges leerde over dit effect.

In het kort komt het erop neer dat een socioloog ontdekt dat in een bepaalde regio – bijvoorbeeld oost Noord- Brabant - het aantal geboorten per gezin hoger ligt dat in de gebieden er omheen. Hij besluit daarop om dit merkwaardige fenomeen nader te bestuderen. Na verloop van tijd ontdekt hij dat er in het gebied veel ooievaars voorkomen. Het verband is gelegd. Veel ooievaars in een regio moeten wel tot veel geboorten leiden. Na er nog enige statistische technieken op te hebben los gelaten, wordt het bewijs geleverd en inde krant lezen we dan “ Hoog aantal ooievaars verantwoordelijk voor geboortegolf.”

Ik meen dat het er zo ook ongeveer aan toe ging bij het sociaal psychologische onderzoek van Diederik Stapel naar het verband tussen vlees eten en rechts (stem)gedrag ook. Vleeseters bleken na zijn onderzoek, bevestigd met behulp van statistieken, aanleg te hebben om politiek rechts te stemmen. Vleeseters waren een soort Dreuzels uit de wereld van Harry Potter. Zulk onderzoek kan ook veel praktisch nut hebben. Wie linkse politiek wil op basis van een democratische meerderheid, moet beginnen met vleeseters de pas af te snijden. Dat kan door de BTW op vlees te verhogen, vlees extra te belasten, het slachten van dieren te verbieden enz. Er zijn legio mogelijkheden om hier van staatswege in te grijpen zodat op den duur een linkse meerderheid komt die tegen vlees eten is, tegen het dragen van echt bont, tegen SUV's, tegen kernenergie centrales enz.

Meer actueel is de ontdekking van Mihai Netea, professor aan het Universitair Medisch Centrum Radboud (voorheen Radboud ziekenhuis van de Katholieke Universiteit van Nijmegen) dat “de pestepidemieën zorgden voor evolutie van ons immuunsysteem” (Volkskrant van 4 februari). De dood van miljoenen Europeanen heeft met terugwerkende kracht alsnog evolutionair zin gehad. Zo een ontdekking kan ons weer verder brengen op de weg naar de bevrijding van aardse zorgen als pijn en ziekte. Mihai heeft de genen van Roma (zigeuners), Roemenen en Noord-Indiërs (waar de Roma oorspronkelijk vandaan komen) met elkaar vergeleken.

“Die genen lijken in de laatste duizend jaar te zijn veranderd door een evolutionaire invloed die in Europa aanwezig was en in India niet. Dat kan de 14de eeuwse pestepidemie geweest zijn, stellen de auteurs, want die is aan India voorbij gegaan”, aldus het bericht in de VK. Hoe groter de afstand in tijd hoe meer iets 'lijkt' en 'zou kunnen'. Doorstaat deze studie de toets van het ooievaarseffect? In India vlogen omstreeks 1400 dus geen ooievaars, in Roemenië en bij de Roma daarentegen in die tijd wel. Het verband is dus duidelijk, mits uiteraard statistisch getoetst. Voor de geschiedenis nog wel even vermelden dat populatiegeneticus Peter de Knijff van LUMC niet overtuigd is. Het zou allemaal wel eens anders kunnen zijn. Hij meent dat het wel degelijk mogelijk is dat in de 14e eeuw ooievaars in Noord India rond vlogen. Als hier maar geen sprake is van beroepsjalouzie want zo ingewikkeld is de evolutietheorie toch ook weer niet?


We kunnen de theorie van de klimaatverandering als gevolg toegenomen CO2 (door mensen veroorzaakt) ook toetsen aan de ooievaarsfactor. Het toegenomen CO2 zijn de ooievaars die er een paar honderd jaar geleden niet waren omdat er toen geen auto's waren en geen industrie. Die ooievaars bedreigen nu ons klimaat. Om die bedreiging af te wenden, moeten we die ooievaars verjagen. Of dat zal helpen? Niemand die het echt weet. Het is en blijft een theorie, een vermoeden dat niet te toetsen is door het in een laboratorium te simuleren of door voldoende andere mogelijke factoren uit te schakelen.

vrijdag 7 februari 2014

DUTCH - LAND

Garagepoort, Oss midden jaren 60 vorige eeuw.


Venster met luiken, Oss midden jaren 60 vorige eeuw.

donderdag 6 februari 2014

HET NIETS

Portret van de Heilige Joannes van het Kruis gemaakt tijdens zijn  leven Zie voor meer informatie Museo San Juan de la Cruz Ubeda

Sinds begin dit jaar ben ik scheurkalenderfilosoof. Zo doe ik tenminste nog wat aan mijn aloude liefde want van filosofische boeken lezen komt weinig of niets als je zelf wat wil filosoferen en daarover ook nog een blog schrijven. In al zijn eenvoud kan zo'n scheurkalender toch wel inspireren. Neem nou 14 januari met als leus “het niets is onstabiel” volgens de mij onbekende Lawrence Krauss in 'Universum uit het niets. Waarom is er iets in plaats van niets” (2012).

Krauss komt er volgens de achterkant tekst niet uit. Het raadsel is nog niet opgelost en zal voorlopig nog wel stand houden, aldus de toelichting van Stephan Wetzels. De hedendaagse natuurkunde heeft er nog geen antwoord op. Ik denk dat de hedendaagse natuurkunde er nooit op zal kunnen antwoorden. De natuurkunde en de wetenschap in het algemeen is niet bedacht als een zoektocht naar een antwoord op de vraag naar Het Niets, maar als antwoord op de vraag van het hoe en waarom van Het Iets. De natuurkunde is op het zintuiglijke gericht, het waarneembare en dus niet toegerust om Het Niets te vinden.

In de werkelijkheid van onze zintuigen is niets dan ook het tegenovergestelde van iets, de ontkenning van het iets. Iets is in werkelijkheid dus altijd iets wat we zien, horen, ruiken of voelen: een boom, een lied, een bloem of de wind. Het niets is geen boom, geen lied, geen bloem of geen wind. Het zintuigelijke niets is de ontkenning van het zintuigelijke iets. Dus vanuit onze zintuigen is iets er wel of niet, maar dat niet bestaan van dat iets is niet Het Niets want er is altijd wel iets anders. Hallo, zijn jullie daar nog? Ik doe ook maar mijn best. Het Niets bestaat alleen in ons hoofd. Het Niets is een geestelijke voorstelling die in de zintuigelijke werkelijkheid niet te vinden is behalve als ontkenning van iets.

Zo kom ik terecht bij de Spaanse mysticus de Heilige Joannes van het Kruis die ik in de ijver van mijn jonge jaren gelezen heb. Bij hem is Het Niets de geestelijke weg waarlangs het Iets, in zijn woorden Het Alles of Al, kan worden bereikt, het geestelijk Volmaakte. Om dat Volmaakte te bereiken moest je geestelijk “de berg der volmaaktheid” beklimmen of “De berg Carmel” (Joannes van het Kruis was Karmeliet). Hij maakte een grove schets van die berg kort na zijn ontsnapping uit de kloosterkerker van Toledo, eind 1578 of begin 1579, en schreef daaronder in kernachtige bewoordingen enkele hoofdgedachten van zijn leer om tot Het AL, Het Alles, Het Volmaakte te komen. Het zal duidelijk zijn dat voor Joannes van het Kruis, het volmaakte samenviel met God.

De originele schets van de Berg Carmel van de Heilige Joannes van het Kruis.


De Berg Carmel

Om te geraken tot het smaken van ALLES – heb smaak in NIETS.
Om te geraken tot het weten van ALLES – wil NIETS weten.
Om te geraken tot het bezit van ALLES – wil NIETS bezitten.
Om te geraken tot ALLES zijn – wees NIETS.
Om te geraken tot at ge nog niet smaakt – moet ge gaan langs de weg van het niet-smaken.
Om te geraken tot wat ge nog niet weet – moet ge gaan langs de weg van het niet-weten.
Om te geraken tot het bezit wat ge nog niet hebt – moet ge gaan langs de weg van het niet-bezitten.
Om te geraken tot wat ge nog niet zijt – moet ge gaan langs de weg van het niet-zijn.
Als ge bij iets blijft stilstaan – werpt ge u niet met hart en ziel op het Al.
Om heel en al tot het Al te komen – moet ge u van alles ontdoen omwille van het Al.
Als ge eenmaal helemaal tot het bezit komt van het Al – moet ge het vasthouden zonder iets anders te willen.

Je zou de leer van Joannes kunnen samenvatten als de leer van HET NIETS tot het (volmaakte) IETS. Om daar te komen moet de geest rust krijgen door het zintuigelijke iets achter zich te laten. “Omdat hij (de geest) niets najaagt, vermoeit hem niets op de weg naar omhoog en drukt hem niet bergafwaarts, want hij staat in het evenwicht van zijn nederigheid.” (Zie voor de teksten hierboven blz. 1040 in 'Heilige Joannes van het Kruis, eerste ongeschoeide karmeliet en kerkleraar, Volledige Werken uit het Spaans vertaald volgens de kritische uitgave van Simeon OCD en van inleidingen voorzien door Joannes A Cruce Peters OCD en J.A. Jacobs e.a. , Hilversum – Antwerpen, uitgeverij Paul Brand N.V. 1963)


woensdag 5 februari 2014

NEW MINIMALISM XXXII

New Minimalism Number 43, The Office, December 4 2013.



New Minimalism Number 44, The Office, December 4 2013.

dinsdag 4 februari 2014

MARRAKECH FOTOBOEK V (STILLEVENS)

Deur met blauw, Marrakech, 9 januari 2014


Het boomtje, Marrakech, 10 januari 2014


Adres en telefoonnummer, Marrakech 10 januari 2014


Meterkasten, Marrakech, 12 januari 2014


Kledingwinkel, Marrakech 11 januari 2014


Makelaar, Marrakech, 12 januari 2014
Ezelskar verhuur, Marrakech, 10 januari 2014. 


Black apple ,Marrakech, 12 januari 2014


Groen plastic zak, Marrakech, 10 januari 2014


Architecture by night, Marrakech, 9 januari 2014


Het tapijt, Marrakech, 12 januari 2014


De schotelantenne, Marrakech, 10 januari 2014


Electra winkel, Marrakech, 12 januari 2014

zondag 2 februari 2014

NEW MINIMALISM XXXI

New Minimalism Number 41, The Office, December 4 2013


New Minimalism Number 42, The Office, december 4 2013