zaterdag 8 maart 2014

FLANDERS-LAND 3

Universitair Ziekenhuis Campus Sint Rafael, Leuven, 7 januari 2013


Universitair Ziekenhuis Campus Sint Rafael, Leuven, 7 januari 2013


vrijdag 7 maart 2014

JAN HOET

Foto overgenomen van homepage van museum S.M.A.K. te Gent.
Gisteren tijdens de berichtgeving op TV over de begrafenis van Jan Hoet vielen mij een paar dingen op. Om te beginnen zijn wel heel toepasselijke naam als je bedenkt dat hij kunst verkondigde bij Jan en alleman waaronder dus ook Jan met de Pet. Jan Hoet en Jan met de Pet, een schone combinatie. Jan Hoet is ook een eenvoudige naam. Er spreekt geen kouwe drukte uit, eerder traditie. Het is Jan uit het rijtje oer-Nederlandse namen Jan, Piet en Kees. Je weet wat je er aan hebt.

Jan wilde zijn rouwmis in de kerk waarin hij ook was getrouwd en zijn dochter gedoopt, zo hoorde ik in het TV verslag. Ik maak daaruit op dat Jan op de een of andere manier gelovig katholiek is gebleven. Hij was dus geen modieus type en dat terwijl hij toch een kenner was van de eigentijdse kunst. Jan is dus al die tijd een man van de traditie gebleven en dat wilde hij bij zijn dood openlijk belijden. Kunst was bij Jan dus geen plaatsvervangende religie geworden. Je kunt betekenis zoeken in de kunst maar Jan vond blijkbaar betekenis in zijn leven door een combinatie van geloof én kunst. Wonderlijk in deze tijd waarin de dood van God met veel ijver gepredikt wordt, ook en misschien wel juist door kunstenaars.

Jan moet dus eigenzinnig geweest zijn en trouw gebleven aan zichzelf. Maar goed ook, want dat gaf hem waarschijnlijk ook de innerlijke kracht om anderen te overtuigen van de betekenis van kunst. Jan stond ergens voor. Daarom ook durfde hij met open ogen naar kunst en kunstenaars te kijken. Hij was niet bang voor de confrontatie omdat hij geestelijk gesproken stevig op eigen benen stond. Daar hadden anderen, de geestelijk minder sterken, grote moeite mee. Maar dat kon Jan niet ontmoedigen. Integendeel, het leek wel of het hem extra energie gaf om nog enthousiaster door te gaan. Hij wilde als het ware de anderen laten delen in zijn geestelijke kracht.

Ik hoorde iemand op TV zeggen dat Jan een levenskunstenaar was. Dat moet natuurlijk wel als je zoals Jan met zoveel enthousiasme kunst predikt. Dat vereist doorzettingsvermogen en geloof in jezelf. Je moet niet denken dat het hem is aan komen waaien. Wat voor bureaucratische tegenwerking heeft hij allemaal niet moeten overwinnen voordat het S.M.A.K. museum voor hedendaagse kunst in Gent er was? De door hem georganiseerde tentoonstellingen werden soms met veel protest en afkeuring ontvangen. Hoet liet er zich niet door ontmoedigen.

Er is gisteren (woensdag 5 maart ) met een publieke koffietafel voor “zijn” museum het S.M.A.K. in Gent afscheid genomen van Jan. Een prachtig gebaar dat past bij zijn naam Jan Hoet, bij zijn werk als kunstkenner en kunstpromotor, bij zijn leefstijl en zijn moed om door te gaan. Geen heisa maar een vredige koffietafel. Moge Jan rusten in vrede.  

donderdag 6 maart 2014

DE BOEKENGODIN

Petrus, De Boekengodin, acryl op paneel, 80 x 120 cm
Voor zover mij bekend is het hieronder afgebeelde schilderij 'De keisnijding' (paneel 48 x 35 cm, Madrid, Museo del Prado) van vermoedelijk Hieronymus Bosch (ca. 1450 - 1516), het enige waarop een vrouw met een boek op haar hoofd staat afgebeeld. Waarom de non een boek op haar hoofd heeft is niet bekend, net zo min als bekend is waarom de keisnijder -een kwakzalver- een omgekeerde trechter op zijn hoofd heeft. Hoewel, je kunt je voorstellen dat een omgekeerde trechter op iemands hoofd dwaasheid of domheid symboliseert. Het boek op het hoofd van de non zou dan eventueel wijsheid kunnen symboliseren. Zij is daarmee het tegengestelde van de dwaas die zich door een kwakzalver de steen der dwaasheid laat verwijderen.



Op het schilderij staat te lezen "Meester snydt die keye ras, mijn name is Lubbert Das". Het thema van het schilderij zou de lichtgelovigheid van de mensen zijn, een thema dat Bosch ook op ene ander schilderij, dat van 'De Goochelaar' behandelt. 

"In de tijd van Bosch was keisnijden kwakzalverij, waarbij de patiënt, zogenaamd door de verwijdering van de steen der dwaasheid uit zijn voorhoofd, genezen werd van zijn domheid. Gelukkig vond deze operatie niet in werkelijkheid plaats. In de literaire voorbeelden van dit thema wordt de patiënt er eerder slechter dan beter van. De naam Lubbert wordt in de Nederlandse litteratuur vaak gebruikt als het gaat om personen die als bijzonder dom worden beschouwd. Regelmatig komt men deze kei operatie tegen bij latere Nederlandse schilders, bijvoorbeeld bij Pieter Bruegel de Oude." (W.Bosing, Hieronymus Bosch, Taschen/Librero, Keulen 1987, blz. 28)

woensdag 5 maart 2014

NEW MINIMALISM XXXV

New Minimalism Number 49, 22 December 2013


New Minimalism Number 50, 22 December 2013

dinsdag 4 maart 2014

maandag 3 maart 2014

MORE PHOTOGRAPHIC NOTES FROM WEST AFRICA

Early morning in Lomé, Togo, February 2014


Boy with small cart, Lomé, Togo, February 2014


La petite boutique, Lomé, Togo, February 2014


The entrance of the trade union office, Lomé, Togo, February 2014


The guard, Lomé, Togo, February 2014


The passport photographer, lomé, Togo, February 2014


The Press Conference, Lomé, Togo, February 2014


Boy with red T shirt, Lomé, Togo, February 2014


Two boys fetching water, Lomé, Togo, February 2014


Taxidrivers waiting late evening for customers, Lomé, Togo, February 2014