zaterdag 2 augustus 2014

SARTRE OP CUBA

Van links naar rechts op de foto: Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre en Fidel Castro.Op de foto staat een citaat van Sartre gedrukt: "Wat ik het meest waardeer in Castro is zijn verlegenheid. Wat ik het meest waardeer aan deze Revolutie is zijn spontaniteit." (24 februari 1960 op de campus "Oscar Lucero", in het fotoboek 'Sartre por Korda', cuba imagen 2006)

Ik ben opgegroeid met de Franse filosoof Sartre. Dat klinkt aanmatigend maar zo bedoel ik het niet. Hij hing in de vorige eeuw als het ware in de lucht, zelfs in Nederland. Dat verklaart de titel “De eeuw van Sartre” die de franse filosoof Bernard- Henri Levy gaf aan zijn filosofische zoektocht naar Sartre (Bert Bakker, Amsterdam 2004). Hij was als de zwevende pollen van de paardebloemen in het voorjaar. Als Toon Hermans zong over trui artiesten die zingen van kroegen en de dood, moest ik aan Sartre denken. 

Voor mij was hij een zwartkijker voor wie menselijke vrijheid meer een last is dan een vreugde. Liefde tussen mensen en dus ook solidariteit is onmogelijk want door de blik van de ander wordt een mens ontmenselijkt in plaats van vermenselijkt. Een blik van liefde heeft het begin van ontmenselijking al in zich. Er is geen hoop dat daar ooit verandering in komt. Er is geen toekomst. Met deze opvattingen ging Sartre tegen mijn diepste intuïties over liefde,  leven en dood in.

Maar waarom wordt iemand zonder hoop op enige toekomst voor de mensheid dan toch communist en zelfs Maoïst? Die geloven immers wel nadrukkelijk in de toekomst, in een nieuwe mens die solidair in gemeenschap zal leven, in de mogelijkheid van het paradijs op aarde? Zijn bekering tot het communisme paste in ieder geval in de geest van de tijd. Linksigheid en rebellie hingen in de jaren zestig van de vorige eeuw net zo in lucht als Sartre zelf dankzij de naoorlogse babyboom generatie.

Maar ik verdacht hem er ook van een kamergeleerde te zijn die het leven problematiseert in plaats van het te (be)leven, iemand die leer en leven, woord en daad niet kan laten samenvallen. Je schrijft over van alles maar verbindt er voor je eigen leven geen gevolgen aan. Dat zou een tegenvaller zijn voor iemand die de mens centraal stelt in zijn filosofie. Er was nog zo'n tegenvaller. Ondanks zijn bewering dat liefde tussen 2 mensen onmogelijk is, de blik van de een maakt immers altijd en overal van de ander een object, had hij toch een verhouding met de Franse schrijver en feministe Simone de Beauvoir. Ging het hem enkel om de seks en erotiek? Maar hij zag haar toch ook als een kameraad, iemand met wie je blijkbaar op vertrouwensbasis door het leven kon en dat is dus meer dan lichamelijkheid.

Op mijn vakantiereis in Cuba (2008) kwamen al deze gedachten weer boven toen ik daar het fotoboek “Sartre por Korda” (cuba-imagen 2006) vond, een verslag van het bezoek dat Sartre met zijn Simone in 1960 aan Cuba bracht. Ik zie op de foto's twee Franse intellectuelen die zich onwennig bewegen in de Cubaanse revolutionaire wereld.

Van links naar rechts: Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre en Che Guevara. Onder deze foto een citaat van Sartre: "Commandant Ernesto Che Guevara wordt beschouwd als een hoog ontwikkeld man en dat merk je: je hebt niet vele tijd nodig om in te zien dat in elke zin van hem een reserve in goud zit."  Toepasselijk woordgebruik van Sartre voor iemand die Directeur is van de Nationale Bank van Cuba. (26 februari 1960, op bezoek bij Che Guevara in de Banco Central de Cuba, fotoboek: Sartre por Korda, cuba imagen 2006)

Simone poseert schattig met haar handtasje op enige afstand met een groepje vrouwelijke bouwvakkers. Zou ze dat thuis in Frankrijk ook hebben gedaan? Ik zie Sartre onwennig een Cubaanse sigaar opsteken daarbij geholpen door Che Guevara, toen nog hoofd van de Cubaanse Centrale Bank. Het doet me denken aan onze eigen schrijver Harry Mulisch die zich ook liet meeslepen door Fidel Castro en zijn revolutie (Harry Mulisch, Het woord bij de daad, getuigenis van de revolutie op Cuba, Amsterdam 1968). Ook hij zag de nieuwe mens in wording op Cuba. Dat Mulisch daar in geloofde, kan ik vatten maar van iemand als Sartre die een wereldbekende filosoof was geworden omdat hij juist het tegendeel had beweerd, is dat moeilijk te begrijpen.

Hoe ver Sartre en zijn kameraard Simone gingen in hun bewondering voor Castro en de Cubaanse revolutie beschrijft Levy in het hoofdstuk “De waan van het tijdperk” in de paragraaf getiteld “Zijn vriend Castro” aan de hand van het boven genoemde bezoek van Sartre en De Beauvoir aan Cuba.

“Cuba. De waanzinnige, onbegrijpelijke teksten die volgen op zijn reis naar Cuba. Het is de lente van 1960. het nieuwe regime is pas twee jaar oud. Maar door een onafwendbaar automatisme, waaraan men Sartre overigens vanaf zijn allereerste reportages herkent, het klassieke automatisme van een toenemende radicalisering, vertoont het reeds de belangrijkste tekortkomingen van het Midden en Oost-Europese socialistische regimes: bijzondere rechtbanken, muilkorven van de pers, massale executies zonder vorm van proces in de gevangenissen van Havana en Santa Clara, concentratiekampen, schervengerichten waarbij tot hysterie gedreven massa's, net als in het oude Rome, verdachten ter dood veroordelen door hun duim naar de grond te laten wijzen, de arrestatie van Huberto Matos, de marginalisatie of liquidatie van alle democratische of gewoon Fidel-vijandige leiders, kortom; de ineenstorting van de democratische facade die de eerste maanden van het regime de totalitaire tendensen camoufleerde. En Sartre staat weer op de barricades, zwerft met Simone de Beauvoir drie dagen in gezelschap van Castro over het eiland en doet als hij terug is in zestien artikelen voor France-Soir verslag van zijn wonderbare avontuur: Castro overdag... Castro 's avonds...de revolutie overdag en 's avonds, zonder rust of respijt... kom vroeg, om middernacht...het jaar 1 van het nieuwe decennium en de wereldrevolutie...De Castro van de stad en de Castro van het boerenland... Castro in zijn 'barbudo' uniform...Castro en de landhervormingen...Castro, vriend van het volk...Castro op zijn hurken in het stof om een koelkast te repareren of het ontwerp van een huis te tekenen...Castro, de strijder en de boer... de heilige Castro, de komediant... en Sartre, en Castor, die alles pikken, alles slikken, voortdurend verrukt zijn over de wonderbaarlijke populariteit van hun gastheer – internationale uilskuikens, hogepriesters van het nieuwe geloof: 'Ik groet in u het humanisme,' herhaalt Sartre onveranderlijk tegen zijn gesprekspartners. En zij klapt uitgelaten in haar handen en geeft haar kameraad opgewonden stompjes:'Het bestaat! We kunnen zeggen dat het bestaat!” (blz. 349-351 in genoemd boek)

Zo gaat het nog een pagina lang verder. Levy krijgt er niet genoeg om de dwaasheden van Sartre en zijn vriendin breeduit te etaleren. Die dwaasheden komen trouwens overeen met die welke ik gelezen heb in het al eerder genoemde boek van Harry Mulisch, met wat de Nicaraguaanse priester dichter Ernesto Cardenal schrijft in zijn boek “En Cuba” (Buenos Aires 1972) en de Braziliaanse bevrijdingstheoloog Frei Betto in zijn boek 'Fidel y la religion' ( Ocean Sur 2006). Uit al deze boeken spreekt een mateloze bewondering voor de persoon Fidel Castro en de Cubaanse revolutie. Elke kritische distantie is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ze belijden hun geloof in Fidel en de Cubaanse revolutie zoals anderen zich overgeven aan sekte leiders of fundamentalistische predikers. Castro blijkt de wonderdoener te zijn waar zij blijkbaar al lang op wachten. Hij vervult als het ware al hun dromen over de toekomst van de mensheid met zijn nieuwe mens.

Hoe kon de filosofische zwartkijker Sartre zich zo laten verleiden tot een bijna hysterische bewondering  voor revolutionairen als Fidel Castro en Che Guevara? Waarom bewonderde hij de Cubaanse revolutie, verdedigde hij zelfs het Stalinisme en werd zelfs Maoïst? Dat zijn onderwerpen voor een volgende blog.



vrijdag 1 augustus 2014

DUTCH-LAND 26

Dutch-Land, Koffie drinken, Enkhuizen, mei 2007


Diutch-Land, Uitzicht op IJsselmeer, Marken, mei 2007

woensdag 30 juli 2014

ÖSTERREICH ANDERS GESEHEN 14

Het kleine kapeltheater van kasteel Hohe Werfen in Werfen, 10 juni 2014



Vanaf de preekstoel in de kapel houdt een priesterhand het kruis voor aan de gelovigen, Kasteel Hohe Werfen in Werfen, 10 juni 2014

dinsdag 29 juli 2014

OP DE FIETS DOOR NEDERLAND (1)

ZOLDER UIZICHT, DEN BOSCH, JULI 2014

De komende weken publiceer ik op deze blog een serie foto's getiteld “Op de fiets door Nederland”. Met behulp van de inmiddels bekende knooppunten heb ik samen met mijn vrouw een fietstocht langs een stel vrienden gemaakt die min of meer toevallig ook dwars door Nederland gaat. Door het meer Oostelijke deel van Nederland wel te verstaan, dus nogal ver weg van de Randstad. Je zou kunnen zeggen en dat zie je ook aan de foto's, door het rustige en niet volle Nederland. Het weer werkte mee op een dag na, toen hadden we echt Nederlands regenweer, De godsganselijke dag lang.


WASSEN EN STRIJKEN OP ZOLDER, DEN BOSCH JULI 2014

De foto serie sluit aan bij de serie foto's “Dutch-land” die al een tijdje te vinden is op deze blog. Onder deze naam heb ik foto's verzameld die ik in de loop der jaren in Nederland gemaakt heb. Hetzelfde doe ik met mijn in Vlaanderen gemaakte foto's maar dan onder de naam “Flanders-Land”.

Het zijn documentaire foto's, gemaakt met een “sociologisch” en een “fotografisch” oog. De bedoeling is om het typische van Nederland en Vlaanderen in beeld te brengen, zonder in de val van  cliché's te lopen: de klompen, de molens, de tulpen, de wafels, het manneke pis, de frietkotten, het bier enz. Of ik daar ook in geslaagd ben, laat ik graag over aan het oordeel van jullie kijkers, tegelijk kenners en buitenstaanders.  


FITNESS OP ZOLDER, DEN BOSCH JULI 2014

maandag 28 juli 2014

FLANDERS-LAND 17

Flanders-Land, St. Jozefkerk, 15 februari 2013


Flanders-Land, Boom door bliksem getroffen, Londerzeel-St.Jozef, 15 februari 2013

zondag 27 juli 2014

DE ZINLOZE RAKETTEN VAN HAMAS

De zinloze Qassam Hamas raketten die, als gevolg van het Israëlische optreden in de Gaza strook als reactie op het afschieten van die raketten, veel meer slachtoffers maken onder de eigen bevolking dan die van Israel.

Ondanks een verlengd staakt-het-vuren van Israëlische zijde bleef Hamas vanochtend raketbeschietingen uitvoeren op Israël. Volgens Israëlische media kwamen een paar raketten neer op open velden en werd een andere raket onderschept door het Israëlische raketschild Iron Dome.”

De bovenstaande tekst stond vanmorgen op de NRC Internet site. Ik vraag niet om een verklaring van het conflict, ik stel ook niet de schuldvraag maar kan iemand mij uitleggen waarom Hamas deze zinloze raketten op Israel blijft afsturen, wetende dat er opnieuw slachtoffers zullen vallen onder de eigen burgers? Het zijn er nu al sinds het begin van deze waanzinnige oorlog meer dan 1000!

Hamas weet namelijk heel goed dat elke raket die ze op Israel afstuurt uiteindelijk vooral doden en gewonden zal maken onder de eigen bevolking, met name onder onschuldige kinderen en vrouwen. Je mag het optreden van Israel tegen deze raketten en de militaire infrastructuur van Hamas als buiten proportioneel en veel te hard afkeuren en wat mij betreft veroordelen maar dat verandert niets aan het feit dat Hamas willens en wetens zijn eigen bevolking opoffert aan zinloze raketaanvallen.

Hoe kan Hamas dit verantwoorden, niet alleen tegenover hun eigen Palestijnse volk maar vooral ook voor hun eigen geweten of wordt dat gesust door jarenlange haat en woede of wat nog erger is, gerechtvaardigd door blind religieus fanatisme? Hoe dan ook, het wordt toch hoog tijd dat Hamas zijn verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen volk en het niet langer gijzelt met het afschieten van zinloze raketten op Israel.

Ik noem het een gijzelen omdat het Palestijnse volk geen kant op kan en geen enkele inspraak heeft bij zijn eigen bestuurders in wat het wordt aangedaan. Ze worden door Hamas gedwongen zich te slachtofferen, zo niet goedschiks dan kwaadschiks. Ze worden zelfs opgeroepen om hun huizen niet te verlaten, ook niet bij dreigend gevaar van bombardementen en beschietingen. Als Hamas zijn eigen volk in de ogen durfde te kijken, zouden ze een referendum organiseren over hun oorlog. Ze zouden een vrije uitwisseling van meningen toestaan over de voor en nadelen van de oorlog, hun doelstellingen en prioriteiten. Maar Hamas doet niets van dit alles. Het dwingt zijn volk op deze manier tot blijvende oorlogvoering.

Ik stel me nog maar eens de vraag waarom Hamas deze totale Verelendung over zijn eigen volk brengt? Is dat om ze op deze manier bij de oorlog te houden want vooruitgang en ontwikkeling zouden wel eens tot gevolg kunnen hebben dat de meerderheid van de Palestijnen het wel genoeg vindt en bereid is tot vreedzame coëxistentie met Israel? Ik ben die woorden “vreedzame coëxistentie” tot nu toe bij Hamas en hun volgelingen niet tegengekomen. Waarom niet? Zelfs op het hoogtepunt van de Koude Oorlog tussen Oost en West, tussen de Sovjet Unie en Noord-Amerika en zijn Europese bondgenoten werd gezocht naar wegen tot vreedzame coëxistentie.

Met name Duitsland, dat als gevolg van die Koude Oorlog genadeloos in twee stukken was opgedeeld, heeft zich voor zo'n vreedzame coëxistentie tussen Oost en West ingezet. De beste politieke leiders van Duitsland hebben zich daaraan gewijd. Waarom hebben de Palestijnen in de Gazastrook niet zulke politieke leiders? Zijn die bang dat ze juist door te streven naar vreedzame coëxistentie met de daarop volgende politieke stabiliteit en mogelijke economische groei, bang dat ze hun greep op de bevolking verliezen waardoor ze het niet meer langer kunnen gijzelen voor hun eigen radicale maar krankzinnige denkbeelden en doelstellingen?

Als dat zo zou zijn moet de internationale gemeenschap zich dringend afvragen hoe ze kan bijdragen tot een meer verantwoordelijk leiderschap in de Gazastrook. De internationale gemeenschap moet naar wegen zoeken om het leiderschap van Hamas in te ruilen voor politieke leiders die vreedzame coëxistentie met Israel willen en bereid zijn te zoeken naar duurzame vrede en vooral ook economische groei en geestelijk en materieel welzijn. Een moeilijke kwestie maar naar het me toeschijnt de enige uitweg uit dit moeras van vernietiging. Ondertussen moet de internationale gemeenschap Israel manen om het geweld in de Gazastrook te stoppen om zo een einde te maken aan de zinloze slachtoffers van zinloze raketten.